MOOI ISTANBUL - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu MOOI ISTANBUL - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu

MOOI ISTANBUL

Door: NicvanderRiet

Blijf op de hoogte en volg Nic

09 Juli 2012 | Turkije, Istanbul

Afgelopen zaterdag 7 juli, of eigenlijk zondag om 02.00 uur in Istanbul aangekomen. Na een busreis van 12 uur over een vaak drukke en gevaarlijke weg, met veel hellingen. De bus had er zelfs moeite mee. Ben blij dat ik dat traject niet gefietst heb. Onderweg ook nog een vrachtwagen 20 meter lager dan de weg zien liggen, was er afgedonderd en werd er nu weer uitgetakeld. Zag er niet best uit.
Istanbul is een prachtige stad. Ik kom er nu voor de 2de keer en altijd kom je tijd tekort. Gisteren een ticket kunnen kopen voor de terugvlucht a.s. woensdag al. Vlieg met Turkish Airlines en ik land om 17.15 uur op Schiphol. Hoopte stiekem dat ik hier nog langer zou moeten blijven. In Hodjapasha Culture Center 2 danceshows meegemaakt gisteravond. Een ervan was de Mevlevi Sema Ceremony. 5 Mannen met lange witte gewaden, die alsmaar rondjes draaien, heel mooi. (foto)
En daarna zeer snelle en met veel energie uitgevoerde Turkse dansen door een moderne volksdansgroep.

Vandaag, om het fietsen niet helemaal te verleren ga ik met een ferry naar de Aziatische kant van Istanbul, de Bosporus over. En dan langs de kust en over de grote brug terug, waar je ongetwijfeld een mooi uitzicht zult hebben over de stad. Istanbul is een stad van heel veel mooie gebouwen. De Aya Sofya, de blauwe Moskee en vele andere. Door de ligging aan het water, met veel bedrijvigheid en heuvelachtig zijn er veel mooie vergezichten.

De dagen hiervoor in Constanta waren ook heel goed. Constanta is een stad in opkomst, de 2de stad van Roemenie, waar nog veel ontwikkeld kan worden op toeristisch gebied. Wel al mooie boulevards en stranden aan de Zwarte zee, maar nog te weinig op buitenlands toerisme gericht.
Constanta is het eindpunt van de Limes route, die ik voor een groot deel gevolgd heb. Alleen door Roemenie heb ik de Donau gevolgd en niet de noordgrens van het Romeinse Rijk. Het huidige Roemenie was in de Romeinse tijd de provincie Dacia en de grens liep in het noorden, door bergachtig gebied van Roemenie. De route komt uiteindelijk uit in Constanta bij een Genuaanse vuurtoren aan de Zwarte Zee. (foto). Constanta heette in de Romeinse tijd Tomis.

Met een aantal jonge mensen gesproken over de ontwikkelingen in Roemenie. Het gemiddelde loon is hier de tegenwaarde van 200 euro, een docent verdient 250 euro en een drecteur van een school 400 euro. Veel jongeren studeren op universiteit of hogeschool en gaan daar langer mee door, omdat ze moeilijk aan werk kunnen komen. Zelf denken ze dat er minstens een generatie over heen moet gaan wil er meer welvaart in Roemenie komen. Ze horen tot de Europese unie, maar hebben nog niet de Euro. Ze denken dat het beter voor de economie is als de Euro wordt ingevoerd.

Deze fietsreis is er een van verbinding geworden, had ik van te voren niet zo bedacht. Wel dat ik gemakkelijk mensen zou ontmoeten, maar niet met zoveel enthousiasme en dat dat uiteindelijk voor mij belangrijker is geweest dan het fietsen. Door alleen te reizen spreek je gemakkelijk mensen, ze komen ook gemakkelijk naar je toe. Door het fietsen heb je bovendien wat te vertellen en kom je in dorpen en op het platteland. En natuurlijk heeft het mij ook zelf verbaasd dat ik het goed kon volhouden, niet ziek ben geworden en de fiets geen enkele keer problemen heeft getoond. Zelfs geen lekke band. Werd wel helemaal aan het einde van de reis, 500 meter voor het centrum van Constanta, licht aangereden door een auto. Ik stond te wachten bij een stoplicht, wiel uit het lood, kon ik terugzetten. Automobilist reed na eerst uitgestapt te zijn door.

De contacten onderweg waren belangrijk en meestal interessant, maar ook de reacties van het thuisfront. Er hebben veel mensen gereageerd op mijn reisblog en via email en sms. Daarnaast weet ik, dat velen in stilte hebben meegelezen. Heb bij mezelf gemerkt dat ik dat nodig heb. Velen vroegen of ik niet vaak eenzaam was, daar heb je eigenlijk geen tijd voor. Een goede vriend van Igor (Beograd) zei me: "You will never be lonely when you travel alone". Dat is ook mijn ervaring. En als je stil aan het fietsen bent is het ook heerlijk om even alleen te zijn en je gedachten te laten gaan. De reacties in welke vorm dan ook van vrienden en familie waren altijd zeer welkom, zonder die zou deze reis heel anders zijn geweest.

De laatste avond in Istanbul was nog even heel leuk. Een groep fietsers, racefietsen en atb's stonden voor de ferry te wachten om over de Bosporus naar het Europese deel van Istanbul te gaan. Ben met hen mee gaan fietsen naar Eyup, in het noorden van Istanbul. Gezellig eten, en theedrinken en weer terug naar de Galatabrug. Ben nu lid geworden van hun fietsclub Bissev en 15 facebookvrienden erbij. Wordt tijd dat ik Turks leer.

Wat betreft het fietsen dan toch even het volgende overzicht:

Vertrokken uit Amsterdam op zondag 27 mei 2012, aankomst op dinsdag 3 juli in Constanza.

Totaal 3400 km in 32 fietsdagen, per dag gemiddeld 106 km.

6 "vrije" dagen. Regensburg 1 dag, Boedapest 2 dagen, Belgrado 3 dagen.

Traject Amsterdam - Regensburg 1000 km in 10 dagen, gemiddeld 100 km per dag

Traject Regensburg - Boedapest 860 km in 7 dagen, 123 km gemiddeld per dag.

Traject Boedapest - Belgrado 550 km in 6 dagen, gemiddeld 92 km per dag.

Traject Belgrado - Constanza 990 km in 9 dagen, gemiddeld 110 km per dag.

Op het vliegveld in Istanbul heb ik alles gewogen wat ik meegenomen had: fiets 17 kg, bagage 33kg. Volgende keer wat meer thuis laten.

Iedereen heel erg bedankt.
Tot een volgende keer.

Hartelijke groeten, Nic











  • 09 Juli 2012 - 09:50

    HENNIE:

    Oeps...ik hoop dat je niet NET voor schiphol de grond al raakt. Willen ze nog wel eens doen bij Turkisch Airlines. Ik zal voor je duimen. Hoop dat je nu weer even genoeg gezien hebt en dat we weer eens vaker een praatje maken op het laantje langs de weg. Ik heb geen tijd om zo'n eind tre gaan fietsen....er is ZOVEEL te doen in prachtig Amsterdam.
    Tot ziens goeie vlucht
    Groet Hennie.

  • 09 Juli 2012 - 10:16

    Eric:

    Hi Nic,
    Het is een bijzondere droom die je realiseert en leeft. Het is bijzonder om van Amsterdam naar Roemenie te fietsen om de rust, je geluk te verkrijgen, mede ook door afzien.
    Je droom is een resultaat van de wet van oorzaak en gevolg, iets waar je niet omheen kunt. Net als dat anderen daarbij wezenlijk benodigd zijn, omdat de zoektocht naar onvoorwaardelijke liefde, die -al zoekende of reeds gevonden- elk van ons het evenwicht geeft in bestaan.
    Goede terugreis,
    Eric.

  • 09 Juli 2012 - 10:43

    Martijn:

    Hoi Nic ,
    weer een mooi verslag , ja als je zo'n fietstocht maakt , zijn het de contacten met de mensen , de verbinding met elkaar, die kleur geven aan je reis .
    Ik ben nu op school en ik heb ypie je berichtje voor haar doorgegeven .
    fijne dagen en goede reis terug ,
    martijn


  • 09 Juli 2012 - 11:25

    Vivette Vesseur:

    Lieve Nic,

    Al die ontmoetingen: stuk voor stuk pareltjes. Nic, je hebt een waardevolle en prachtige gave!

    Liefs, Vivette

  • 09 Juli 2012 - 12:39

    Conny:

    Fantastisch Nic. Gefeliciteerd met het behalen van je doel. Op nar het volgende doel.........

  • 09 Juli 2012 - 13:54

    Bob :

    Turkisch Airlines is top, mooie nieuwe airbus en ze landen op tijd.
    Geef je vluchtnummer even door dan kom ik woensdag ook even.
    Groetjes Bob

  • 09 Juli 2012 - 13:56

    Matthew:

    een volgende keer ?
    wij hebben wel genoten van je verslag bedankt nic en ja proficiaat!!wat ga je doen voor vacantie ?zou het leuk vinden om jullie te zien voor dan.ik ga je wel godspeed wensen .niet te laat voor, toch?
    geniet nog van je tijd op bestemming.... goed afronden .
    p.s.ja interdaad het was wel stil hier.

  • 09 Juli 2012 - 14:39

    Maria:

    De overkant, de Aziatische kant van Istanbul is inderdaad heel bijzonder en al die mooie landhuizen, die aan de Bosporus staan, en het eiland Prinkipo, waar Trotski ooit verbleef, allemaal de moeite waard ! Dat alles is voor je tweede reis en dan begin je waar je nu geëindigd bent,in Istanbul!

  • 09 Juli 2012 - 18:48

    Piet:

    Ik hoor bij de genen die je in stilte gevolgd hebben.En ook een zetje gegeven richting Duitsland.
    Maar geweldig wat je allemaal mee ge maakt hebt .Ook heb ik genoten van je verslagen! !
    Prachtig.Dit zullen vast hele mooie herineringen op leveren!
    Nic ik wens je een warm welkom thuis woensdag.hopelijk gaan we elkaar nog spreken over deze prachtige reis.groetjes Piet.

  • 09 Juli 2012 - 21:43

    Jeannette:

    Ha Nic,

    Wanneer ik je link "like" op facebook dan komt hij op de account van Selina te staan haha omdat zij automatisch straat ingelogd denk ik...Is ze niet blij mee denk ik(of wel)ach kunnen de 16 jarigen ook eens iets zinnigs lezen...
    Goh was die aanrijding nou toch nog na de zegening??
    Je schrijft mooi en het is zeker een bundeltje waard!Staat er op de laatste bladzijde "wordt vervolgd"
    Wel thuis!!

  • 10 Juli 2012 - 15:42

    Thomas K.:

    Hallo Nic, ik neem diep mijn petje voor je af.
    Het is niet mis wat je gedaan hebt. Ik heb genoten van je resiverslagen (sommigen waren zelfs bijna literair).
    En...zelfs geen lekke band, wie doet dat je na.
    Goede vlucht naar huis.

  • 11 Juli 2012 - 06:46

    Douwe:

    Welkom terug ouwe baas ;-)

  • 30 Augustus 2012 - 14:04

    Lilian:

    zo wat een bijzondere ervaringen, ik zal ze nu in omgekeerde volgorde lezen.

    Groet,
    lilian

  • 22 November 2012 - 21:09

    Narges:

    Hoi,

    leuk u gesproken te hebben.

    Kansen
    Dankbaar zijn voor dromen die snel uitkomen, is niet zo moeilijk en soms van korte duur. Eenmaal gekregen waarnaar je hebt verlangd, voelt het ‘geschenk’ al snel gewoon en vertrouwd, alsof het nooit anders is geweest. Aan waardering voor mindere periodes wordt meestal niet gedaan. Kom nou, je je gaat toch niet een beetje blij wezen om misère in je leven?! Op het moment zelf voelt het ook niet bepaald als een verademing. Best zonde om er niks mee te doen. Als je alleen de ellende blijft zien, word je een slachtoffer van de situatie. De meeste kansen worden gemist, omdat ze vermomd zijn als uitdaging. Grote kans ook dat je er in de toekomst opnieuw mee wordt geconfronteerd. Net zolang tot jij verandert en inziet dat je meer troeven in handen hebt dan je denkt.
    Ik word gaandeweg steeds dankbaarder. Voor heel wat mooie dromen, die werkelijkheid zijn geworden en des te meer voor de lessen die ik leer. I know, dat klinkt gaapverwekkend, maar is wel mijn waarheid. Al sta ik zeker niet te popelen om ellende in mijn leven, ik weet dat ik niets meemaak wat ik niet aan zou kunnen en ze uitdagingen daarom steeds vaker als kansen om meer uit het leven te halen. Bovendien, stel je eens voor dat ik bijvoorbeeld een onbezorgde jeugd had gehad. Goh, ik geef volmondig toe, dan was me ontiegelijk veel ellende bespaard gebleven. Maar dan had ik ook persoonlijke groei gemist. Mooie vriendschappen. En deze column hoogstwaarschijnlijk ook.

    Narges



  • 22 November 2012 - 21:19

    Narges:

    nargesnasser@gmail.com

  • 14 December 2012 - 11:41

    Gerard:

    Ha Nic,
    Je reisverhalen dus gevonden! Ga ze eerst rustig in volgorde lezen. Groet!
    Gerard

  • 16 December 2012 - 15:56

    Anke Gooskens:

    Hi Nic, na.v. ons gesprek vorige week op het feestje van zus Jet zojuist op je reisblog gekeken..... wat lijkt het me heerlijk om zo'n hele maand je puur bezig te houden met rijden. Lijkt me een heerlijk gevoel vanvrijheid te geven. niets moet, jij als kapiteit van je fiets. Als ik eht zo lees wil ook eens zoiets doen, volkomen los van de dagelijkse gang van zaken en beslommering............... Alle goeds!! Anke

  • 08 Januari 2013 - 10:58

    Jac. De Wit:

    Succes met je volgende reis. Zonder fiets: Suriname!

  • 28 Maart 2016 - 13:52

    Guus:

    Ik heb je verslag langs de limes gelezen. Ik heb je gesproken op de Fiets en wandelbeurs (met de rood-wit gestreepte trui). Zeer inspirerend verhaal. Deze zomer ga ik deze route waarschijnlijk volgen en was bang dat het teveel rivier zou worden. Maar na het lezen van jouw verhaal valt dat denk ik reuze mee.
    Succes verder met andere toertochten en mocht je nog eens een fietsmaatje zoeken laat het even weten.
    Groet
    Guus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Turkije, Istanbul

Een droom om waar te maken.....

Al heel lang wilde ik lange fietsreizen maken over de wereld, bij voorkeur alleen en dan onderweg van alles laten gebeuren. Genieten van de natuur en met mensen in gesprek komen, die je niet zo gauw zult spreken als je met meerdere personen reist.

Ik heb dat nu één keer mogen meemaken: in januari 2011 heb ik twee weken gefietst in de Mekong Delta in Zuid-Vietnam. Heerlijk was het, het land en de mensen te ontmoeten waarmee ik een zekere verbondenheid heb uit de tijd van de Vietnam-oorlog. Eind 60-er, begin 70-er jaren kwamen bij ons de beelden en verhalen binnen van de verschrikkingen van deze oorlog. Velen van ons hebben gedemonstreerd tegen de Amerikanen, die deze oorlog begonnen waren. Het was dan ook goed om dat land en zijn mensen van dichtbij mee te maken.

Lange tocht.
Nu ga ik een tweede lange fietstocht maken: zondag 27 mei vertrek ik met een nieuwe fiets met volle bepakking via Budapest, Beograd, Constanza (aan de Zwarte Zee) naar Istanbul. Een tocht van ruim 3000 km. Mijn fiets is een Santos Travelmaster 2.8, net gekocht bij Jan Willem Marchall van Cycle You, bij de Schellingwouderbrug in Amsterdam. (www.marchallcycleyou.nl)

Reisplan.
Waarom deze route? Met mijn vorige woonschip, een varende klipperaak wilde ik graag de Donau afvaren naar de Zwarte Zee. Dat schip heb ik in 2001 verkocht, ik woon nu op een woonark op dezelfde ligplaats in de Amstel aan de rand van Amsterdam. Om toch enigszins het gevoel te hebben als met een schip de rivieren af te varen, wil ik nu met de fiets de Rijn, de Main en de Donau volgen tot aan Constanza. Als ik genoeg tijd en energie heb dan ook de laatste 600 km naar Istanbul. Uiterlijk 15 juli wil ik weer thuis zijn. Terug het liefst met de trein, maar als ik onderweg meer tijd nodig heb, dan kan het ook met het vliegtuig.

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2012

MOOI ISTANBUL

04 Juli 2012

Een bijzondere ontmoeting in een MANASTIREA......

28 Juni 2012

Ontmoeting met DRACULA........en de IJZEREN POORT.

23 Juni 2012

EEN ZWOELE ZOMERAVOND IN HAPPY BEOGRAD.

19 Juni 2012

AARDIGE LUI DIE SERVEN.
Nic

Beste vrienden, Ik vertrek op zondag 27 mei 2012 met de fiets van Amsterdam naar Istanbul. Dit is een droom, die ik nu waar wil maken. Ik volg de Rijn tot Mainz en dan naar Regensburg waar ik de Donau wil oppakken.Via Budapest, Beograd kom ik dan uiteindelijk bij Constanza aan de Zwarte Zee. Daar vandaan wil ik dan nog naar Istanbul, als ik genoeg tijd en energie over heb. Ik totaal is het meer dan 3000 km.

Actief sinds 14 Mei 2012
Verslag gelezen: 2446
Totaal aantal bezoekers 186575

Voorgaande reizen:

17 September 2017 - 01 December 2017

FIETSREIS van PAMPLONA naar GAMBIA

27 Augustus 2016 - 03 Oktober 2016

Fietsreis naar Santiago de Compostela

21 Februari 2015 - 07 Maart 2016

The GAMBIA

10 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Indonesië

13 Januari 2014 - 27 Januari 2014

Gambia en Bakary

04 Maart 2013 - 13 Maart 2013

Cape Argus Cycle Tour

08 Januari 2013 - 26 Januari 2013

SURINAME

27 Mei 2012 - 15 Juli 2012

Een droom om waar te maken.....

Landen bezocht: