Een bijzondere ontmoeting in een MANASTIREA...... - Reisverslag uit Constanţa, Roemenië van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu Een bijzondere ontmoeting in een MANASTIREA...... - Reisverslag uit Constanţa, Roemenië van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu

Een bijzondere ontmoeting in een MANASTIREA......

Door: NicvanderRiet

Blijf op de hoogte en volg Nic

04 Juli 2012 | Roemenië, Constanţa

En dan CONSTANTA aan de MAREA NEAGRA.

Na 32 dagen fietsen en 3400 km ben ik er. Ga vanuit Constanta aan de Zwarte Zee verder met de bus of de boot naar Istanbul. Toch wel blij dat ik er ben, vond het heerlijk allemaal, al was het behoorlijk afzien soms.Vooral vanwege alle leuke en interessante ontmoetingen ga ik het waarschijnlijk erg missen.
Gisteren nog, was geen slaapplaats meer in het klooster in Dervent, wat ik op het oog had. Er zijn in deze uithoek weinig overnachtingsmogelijkheden. Het is een mannenklooster, dat juist bezoek had van behoorlijk wat mensen. Zij stuurden mij door naar de volgende mogelijkheid, zo n 10 km verderop. Ben wel nog even gewijd, een Roemeens Orthodoxe Priester, was een auto aan het zegenen. Ik vroeg, kun je mij even meenemen, alleen al vanwege de verkoeling van het water wat je over je heen krijgt. Dat laatste zei ik er natuurlijk niet bij. Meteen werd ik behoorlijk natgeplenst, een heerlijke verkoeling. Vroeg meteen naar een overnachtingsmogelijkheid. Ik mocht binnen komen, wachtte even in de Orthodoxe kerk die juist een dienst had. Uiteindelijk bleek er geen plaats.

In Lipnita was het MANASTIREA SF. IOAN BOTEZATORUL, het klooster van de Heilige Johannes de Doper. Het bleek een vrouwenklooster te zijn. 8 vrouwen woonden er vanaf 2005, toen is het gebouwd. De kerk moet helemaal nog beschilderd worden van binnen.
Ze hadden wat moeite met mijn vraag of ik er kon slapen. Ja, wat gaat er dan door je heen, na 110 km en geen zin om verder te fietsen, het was al 8 uur savonds. En wat kan de reden zijn, dacht ik. Alleen vrouwen, mannen mogen hier niet slapen? Uiteindelijk hadden ze alleen moeite met mijn slaapplaats, er was geen kamer meer over. Ik mocht dan toch in een werkkamer slapen, waar een grote naaimachine stond.

De volgende ochtend, na een heerlijk ontbijt een interessant gesprek gehad met NICOLAIDA, een 33 jarige zuster, die goed Engels sprak. We hadden het over dat je altijd gelukkig moet zijn, ook al zijn er minder prettige dingen in je leven. Je kunt van alles wat je meemaakt of overkomt genieten.
Als je maar echte aandacht geeft aan de mensen en gebeurtenissen in je leven. En nooit te snel oordelen over zaken die voor jou onbekend of vreemd zijn. We hadden het ook over de verschillen tussen de Rooms Katholieke Kerk en de Roemeens Orthodoxe Kerk. De verschillen bleken op details neer te komen, zij voelde zich hier echt thuis. Alle Orthodoxe Kerken, of ze nu staan in Servie of Rusland komen op hetzelfde neer, het zijn allemaal zusterkerken.

Nou met deze boodschap kon ik verder. Dat was precies de instelling waarmee ik deze fietsreis begonnen ben. Deze ontmoeting, aan het einde van deze reis heeft zo moeten plaatsvinden. De cirkel is rond....

Daar had ik niet op gerekend, deze laatste fietsdag. Een relatief korte fietstocht van 100 km, maar behoorlijk zwaar. Zeker 20 x gedaald en dus weer moeten klimmen, windstil en hoge temperatuur. Met al mijn krachten en denkend aan de wijze woorden van Nicolaida kwam ik elke keer weer boven, om dan tot mijn ontsteltenis te zien dat er meteen weer afgedaald moest worden En dalen is heerlijk, maar daarna.... Net of de route Amsterdam - Constanza zich niet zomaar gewonnen geeft.


De dagen daarvoor ging het fietsen redelijk rustig, op zo n 10 km afstand van de Donau, op een hoger gelegen vlakte gereden. Mooie landschappen, veel landbouw, vooral, tarwe, mais en zonnebloemen. Er werd ook volop geoogst.
Iedereen in Romania is enthousiast als je langs fietst. Veel mensen, vooral kinderen zwaaien en vragen waar je vandaan komt. Kinderen willen steeds handjeklap met je doen. Veel paard en wagens op de weg, meer naar het oosten zie je ook steeds meer ezels voor de wagens gespannen. Sprak nog mensen van een garage, die langs de openbare weg aan het werk waren. Dacht dat het een koffietent was, wilde al doorrijden, ze riepen me terug en kreeg koffie en water. Een van de vrienden, die op bezoek was, vertelde dat hij commercieel medewerker was van een fabriek van zonnepanelen in Boekarest. Een opkomende industrie in Roemenie, voor eigen gebruik en voor de export. En ja, ik ben er onderweg op gaan letten, veel reclame hiervoor en zonnepanelen voor straatverlichting.

In Bulgarije slechts 2 dagen en 1 overnachting geweest. In het plaatsje LOM op een feestje beland in een cafe. Sylvia, samen met haar man Petar eigenaar, vierde haar 39ste verjaardag. Hun dochtertje was er ook bij.

Onder de wedstrijd Italie tegen Duitsland aten we vis en dronken zelfgemaakte witte wijn. Dat moet ik eigenlijk niet doen, de volgende dag met heel veel moeite maar 77 km kunnen fietsen....De dag daarna met gemak de 133 gehaald. Kwam ook doordat ik savonds om 12 uur er achter kwam dat het al 01.00 uur was, de klok is in Bulgarije en Roemenie een uur vooruit. Petar had theologie gestudeerd, wilde alles weten hoe het met de religie gesteld was in Nederland. Nou had Petar al wat gedronken, hij was er ook nog eens stoned bij. Het gesprek verliep niet eens zo gek..... Op de foto kijkt Petar enigszins vreemd uit zijn ogen, jullie weten nu waarom.

De laatste fotos van de vorige ronde zijn al van Bulgarije. De man, Ivanov Giorgi, waarmee ik samen eet fietste al een tijdje met mij mee. Sprak uitsluitend Roemeens en was er duidelijk op uit om eten te krijgen. Na het eten namen we afscheid en ging ik smiddags om 5 uur verder voor de 60 km nog naar LOM.

Op een van de fotos zie je een zeer grote veerpont voor o.a. vrachtwagens, voor de oversteek over de Donau van het Bulgaarse Orjahovo naar Bechet in Roemenie. Wel duidelijk andere kwaliteit dan in Afrika, waar we met de camper de oversteek waagden over de Gambia rivier, tijdens onze expeditie naar Guinee Bissau.

Vanuit Istanbul zal ik nog een keer terugkijken naar deze fietsreis, misschien ook daar interessante ontmoetingen en over Constanta zal er ook nog wel wat te vertellen zijn.

Alle mensen, die ik heb ontmoet in BULGARIA, BLAGOLARJA en DOVIJDANE.

En in ROMANIA, MULTUMESC en LA REVEDERE.

  • 04 Juli 2012 - 18:26

    Martijn:

    hoi Nic ,
    Ja fantastisch dat je het gelukt is binnen de geplande tijd , echt een geweldige prestatie , prima verslag weer en ,mooie foto´s , met veel plezier gelezen.

    prettige dagen in istanbul ,

    hou je goed en het beste ,
    martijn


  • 04 Juli 2012 - 19:43

    Maria:

    Een topprestatie! Ga maar een boekje samenstellen met de titel 'Oostwaarts, op de fiets naar Istanbul', wat fietsroutes erbij, foto's van de landen, anecdotes van ontmoetingen en ik zal het verkopen in Reisboekhandel Evenaar !

  • 04 Juli 2012 - 21:49

    Jeannette:

    Tjé Nic,
    Respect hoor!
    Prachtig verhaal weer!
    Haha en zo'n auto zou ik ook even zegenen...en jij dus nu ook gezegend.
    Hoe ga je eigenlijk terug?? Je hebt maar 11 dagen over nog lees ik?
    Geniet er nog even van.

  • 05 Juli 2012 - 08:49

    Haleluja!:

    Haleluja?

  • 05 Juli 2012 - 09:26

    Addie De Visser:

    Geweldig Nic. En als toetje Istanboel, de mooiste stad die ik ken. Addie

  • 05 Juli 2012 - 10:18

    Bob Bouwhuis:

    Dag Nic
    Goed idee om een reisverslag boekje te maken van de trip.
    Je verslag heeft voor bij het beeld van een achtergesteld Roemenie in een positief daglicht gebracht.
    Ga in istanbul naast de brug zeker een visje eten op de vismarkt, ze zijn vers en heerlijk.


  • 05 Juli 2012 - 19:59

    Bob Bouwhuis:

    Dag Nic

    ik hoorde vandaag voor de radio dat de tour de france een totale lengte heeft van 3300 dat is minder dan jij gefietst hebt. Toch niet slecht voor de nozem van de non.

  • 05 Juli 2012 - 21:54

    Fred:

    Hoi Nic,

    Mijn grote complimenten!!! Je hebt het dan toch maar gehaald Contanta. Vooral die foto van jou met non vond ik prachtig, geweldig zo'n contrast!!!
    Het ROCvA is letterlijk en figuurlijk heel ver weg!!

    hartelijke groeten,
    Fred


  • 06 Juli 2012 - 20:02

    Klaas Van Den Herik:

    Well done, Nic! Een ongelooflijke prestatie dat je in een maand tijd bijna 3500 kilometer onder je fietszolen hebt weggereden. Je bent dus nu op je bestemming. Nog even de veerboot, de bus en dan Istanbul.
    Ik zou het je niet nadoen, of zelfs durven, al die heuvels en dalen, de langzame, moeizame klim naar boven, en dan over de top freewheelen naar beneden en dan weer opnieuw de spieren aanspannen en met krachtige pedaal slagen ronddraaien, het zweet gutsend van het voorhoofd.
    Maar wat je schrijft, er is gelukkig zoveel meer te genieten op de route naar het Oosten. Kennismaking met Oost-Europeanen, hun landsaard, de zeden en gewoonten, cultuur en
    godsdienst. Dat laatste zal zeker sterk aanwezig zijn, vooral Rooms-katholiek en Oosters -orthodox. Prettig dat je overal gastvrij werd ontvangen, zelfs in een nonnenklooster! Het zal daar inderdaad wel erg warm zijn, ruim boven de 30 graden. Hierin in Nederland hebben we eindelijk een paar zonnige dagen achter de rug, helaas van korte duur, want volgende week wordt het weer wisselvallig.
    Wij gaan met de kleinkinderen nog een weekje naar Texel eind juli.
    We zien elkaar hopelijk gezond en wel weer in Amsterdam. van St. Maarten verder geen nieuws. Ligt dus stil.
    Geniet van je prestatie de komende dagen. Je hebt weer je grenzen verlegd.

    Groet,
    Klaas



  • 07 Juli 2012 - 21:08

    Agnes En T&T:

    Jeetje je zal wel meteen afknappen als je weer in Nederland bent na zo'n mooie reis, die mooi indrukken en dan in Amsterdam bij thuiskomst verwelkomt te worden door: het hoge gras dat niet gesnoeid is, want waar is de maaimachine gebleven, de schone kleren die nog was in de wasmand zijn, Yellow-maar dat is eigenlijk wel leuk- die erg op je zit te wachten, Timo en Tessa die zich ombeurten een plekje naast mij in bed hebben bemachtigd, de Amsterdamse stress, de hypotheekperikelen etc. etc. Geniet nog maar even van Instanbul (neem je nog een paar nep Bjorn Borgs mee?).
    Zoals een aantal mensen suggeert, is een mooi reisverslag in boekvorm iets waardoor anderen er ook van kunnen genieten en jij nagenieten.

    groeten ook names Timo en Tessa (die nu eigenlijk nog een Engels boek moet lezen voor een SE, maar ja TCL kijken is toch echt belangrijker...)
    En dan nu nog de hond uitlaten

  • 08 Juli 2012 - 20:51

    Dick Zijlstra:

    Geweldig dat je dit doet, en veel succes nog! Wees voorzichtig! Groeten Dick

  • 09 Juli 2012 - 11:18

    Vivette Vesseur:

    Dag lieve Nic,

    Wat heb jij een geweldige prestatie geleverd! Ongelooflijk!
    Ik ben blij dat je heelhuids je eindpunt hebt bereikt. Ook nooit geweten dat je zo mooi kon schrijven! Ik heb genoten van je reisverslagen en ze met een grote glimlach gelezen.
    Geniet nog van de laatste dagen van deze reis.
    Al aan het dromen van een volgende reis?

    Wel thuis!

    Liefs, Vivette

  • 23 December 2012 - 21:08

    Pit Gooskens:

    Hi Nic,

    Ik heb je verslag over zuster Nicolaida gelezen en de foto's bekeken. Wat een prachtige non zeg! Zo zie je ze hier niet meer. Je vertelde erg enthousiast over je reis zodat ik me kan voorstellen dat het een rijke ervaring is geweest. Als je weer eens aan het fietsen bent en je passeer Mijdrecht, je weet het he?

    Lieve groeten en tot ziens, Pit

  • 10 Juni 2013 - 10:50

    Anja :

    Wat een prachtige en indrukwekkende verslagen allemaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Roemenië, Constanţa

Een droom om waar te maken.....

Al heel lang wilde ik lange fietsreizen maken over de wereld, bij voorkeur alleen en dan onderweg van alles laten gebeuren. Genieten van de natuur en met mensen in gesprek komen, die je niet zo gauw zult spreken als je met meerdere personen reist.

Ik heb dat nu één keer mogen meemaken: in januari 2011 heb ik twee weken gefietst in de Mekong Delta in Zuid-Vietnam. Heerlijk was het, het land en de mensen te ontmoeten waarmee ik een zekere verbondenheid heb uit de tijd van de Vietnam-oorlog. Eind 60-er, begin 70-er jaren kwamen bij ons de beelden en verhalen binnen van de verschrikkingen van deze oorlog. Velen van ons hebben gedemonstreerd tegen de Amerikanen, die deze oorlog begonnen waren. Het was dan ook goed om dat land en zijn mensen van dichtbij mee te maken.

Lange tocht.
Nu ga ik een tweede lange fietstocht maken: zondag 27 mei vertrek ik met een nieuwe fiets met volle bepakking via Budapest, Beograd, Constanza (aan de Zwarte Zee) naar Istanbul. Een tocht van ruim 3000 km. Mijn fiets is een Santos Travelmaster 2.8, net gekocht bij Jan Willem Marchall van Cycle You, bij de Schellingwouderbrug in Amsterdam. (www.marchallcycleyou.nl)

Reisplan.
Waarom deze route? Met mijn vorige woonschip, een varende klipperaak wilde ik graag de Donau afvaren naar de Zwarte Zee. Dat schip heb ik in 2001 verkocht, ik woon nu op een woonark op dezelfde ligplaats in de Amstel aan de rand van Amsterdam. Om toch enigszins het gevoel te hebben als met een schip de rivieren af te varen, wil ik nu met de fiets de Rijn, de Main en de Donau volgen tot aan Constanza. Als ik genoeg tijd en energie heb dan ook de laatste 600 km naar Istanbul. Uiterlijk 15 juli wil ik weer thuis zijn. Terug het liefst met de trein, maar als ik onderweg meer tijd nodig heb, dan kan het ook met het vliegtuig.

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2012

MOOI ISTANBUL

04 Juli 2012

Een bijzondere ontmoeting in een MANASTIREA......

28 Juni 2012

Ontmoeting met DRACULA........en de IJZEREN POORT.

23 Juni 2012

EEN ZWOELE ZOMERAVOND IN HAPPY BEOGRAD.

19 Juni 2012

AARDIGE LUI DIE SERVEN.
Nic

Beste vrienden, Ik vertrek op zondag 27 mei 2012 met de fiets van Amsterdam naar Istanbul. Dit is een droom, die ik nu waar wil maken. Ik volg de Rijn tot Mainz en dan naar Regensburg waar ik de Donau wil oppakken.Via Budapest, Beograd kom ik dan uiteindelijk bij Constanza aan de Zwarte Zee. Daar vandaan wil ik dan nog naar Istanbul, als ik genoeg tijd en energie over heb. Ik totaal is het meer dan 3000 km.

Actief sinds 14 Mei 2012
Verslag gelezen: 2206
Totaal aantal bezoekers 186574

Voorgaande reizen:

17 September 2017 - 01 December 2017

FIETSREIS van PAMPLONA naar GAMBIA

27 Augustus 2016 - 03 Oktober 2016

Fietsreis naar Santiago de Compostela

21 Februari 2015 - 07 Maart 2016

The GAMBIA

10 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Indonesië

13 Januari 2014 - 27 Januari 2014

Gambia en Bakary

04 Maart 2013 - 13 Maart 2013

Cape Argus Cycle Tour

08 Januari 2013 - 26 Januari 2013

SURINAME

27 Mei 2012 - 15 Juli 2012

Een droom om waar te maken.....

Landen bezocht: