TRAPPISTA-SAJT EN SLECHTE WEGEN IN HONGARIJE - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu TRAPPISTA-SAJT EN SLECHTE WEGEN IN HONGARIJE - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu

TRAPPISTA-SAJT EN SLECHTE WEGEN IN HONGARIJE

Door: NicvanderRiet

Blijf op de hoogte en volg Nic

14 Juni 2012 | Hongarije, Boedapest

Gisteravond aangekomen in Budapest, na 17 fietsdagen en 1860 km. Het valt me langzamerhand wel op dat de autokilometers en fietsroutekilometers nogal verschillen. Door soms verkeerd rijden, slecht aangegeven is het soms wel 2x zo lang. Maar....zei ik niet in het begin: het gaat er mij om om onderweg te zijn en niet om aan te komen. Maar ja, na een lange dag wil ik er ook wel eens zijn en niks meer doen. Zo na 2 en een halve week begin ik het ook wel te voelen, of komt het door de "vrije" dag, hier in Budapest. Ja, als je even niet meer hoeft, geef je er misschien aan toe..... Maar niet verder zeuren, tot nu toe gaat het fantastisch. Zelfs om 9 uur s'avonds vind ik nog een aardig hotel. Gisterochtend geprobeerd bij een touristburo in Tata een goedkope kamer te reserveren voor Budapest, is niet gelukt. Ik kom in Budapest aan, spreek 2 jonge mensen aan, ANIKO en LEVENTE en ze brengen me binnen 10 minuten naar een 1 sterren hotel. Goed en goedkoop, Budapest is eigenlijk heel duur, zeker in het centrum. Nu zit ik vlakbij het centrum voor 22 euro per nacht. Voor velen van jullie zou het er niet uitzien. Ik heb een 5 persoonskamer en wc en douche gemeenschappelijk op de gang. Beetje smoezelig allemaal, maar het slaapt uitstekend. Vanavond ga ik naar een musical van de 60-er jaren hier in Hongarije. Ben benieuwd, was toch een ander verhaal dan bij ons.

Dan nog even terug in mijn reis: dat klooster waar ik het over had met die frater, dat was in Niederalteich, een dorp tussen Deggendorf en Passau in Beieren. Ik ben er naar toe gereden door Dana, een vlotte dame op een ATB. Ze fietste een tijdje met me mee en vond het leuk om deze kerk en dit klooster aan mij te laten zien. Haar kinderen hadden er hun eerste communie gedaan. Anders had ik dit ongetwijfeld gemist. Zie verder de foto's van de frater en de kerk.

Dit was allemaal op donderdag 7 juni, iedereen een vrije dag want het Frohleichnam feest werd gevierd. Een katholiek gebruik, alleen in Beieren, heb ik me laten vertellen. Ze wisten alleen niet meer precies wat het betekende.

Een dag later heb ik dat mooie Bach concert in de Dom in Passau meegemaakt. Ik kwam aan om 12.00 uur om even deze Dom te bekijken en koffie te drinken. En meteen begon deze uitvoering. Prachtig, de kerk zat stampvol. Het orgel zou het grootste van de wereld zijn.

Op mijn tocht van Linz naar Melk heb ik concentratiekamp MAUTHAUSEN bezocht. Moest er wel 2 km voor klimmen, met een stuk van 14%. Was zeer indrukwekkend, dit was voor mij de eerste keer dat ik een concentratiekamp zag.

Verder kom ik veel Nederlanders tegen die een reisje geboekt hebben met gehuurde fietsen van Passau naar Wenen of Budapest. Ook een Zuidafrikaanse familie, die eerst in Friesland op bezoek was geweest en met hun familienaam Potgieter van Nederlandse komaf. Ook Jan en Sybille uit Gouda op weg naar Budapest, we zaten in hetzelfde pension in Melk.

En o, ja laat ik die Trappista-sajt (sajt=kaas) niet vergeten te vermelden: Een klein winkeltje met een groot bord met deze aankondiging (sajt, spreek uit saat.) Voor alle anderen: mijn fietsclub heet fctrappist (www.fctrappist.nl), kan nog veel met name jonge leden gebruiken.

Zo goed als de fietswegen zijn georganiseerd in Duisland en Oostenrijk en ook in Slowakije (ben ik 25 km doorheen gefietst), zo slecht is het gesteld in Hongarije. Slechte aanduidingen, veel op auto- en modderwegen. Ben zelfs een keer verdwaald, moest via een modderig landweggetje weer terug op de route. Fiets onder de modder, maar doet het nog steeds heel goed. Nog helemaal geen pech gehad. Dus als jullie ook zo'n fietsreis willen maken: koop een fiets bij Jan Willem Marchall, bij de Schellingwouderbrug in Amsterdam.(www.cycleyou.nl)

Bedankt voor alle leuke reacties op mijn reisblog of via facebook en email. Het leukste vind ik als jullie reageren op en in mijn reisblog. Facebook is zo vluchtig en zie je niet meer terug. Via mijn reisblog: nicvanderriet.waarbenjij.nu is het ook lvl (leuk voor later).
Bettina, uit de jeugdherberg in Creglingen in Duitsland en Anett uit Halaszi in Hongarije bedankt voor jullie leuke reacties! En voor het logeren bij jullie in huis, Magdalena en Anett, jullie bouwden je hele huiskamer voor mij om. En Frans, van fcTrappist, jij ook heel erg bedankt voor je emailreactie.

Nu is het heel warm in Budapest, blij dat ik even niet fiets. Misschien blijf ik nog een dag hier. Waarschijnlijk laat ik mijn fiets-eindbestemming in Constanza zijn. Over de bergen, met veel hogere temperaturen door Bulgarije zie ik niet zo zitten. Ga dan wel met de boot naar Istanbul.... Maar dat beslis ik pas definitief in Constanza.


  • 14 Juni 2012 - 17:01

    Eric:

    Hi Nic,
    Je bent gelukkig, dat is belangrijk.
    Apart dat je zo moest afzien om concentratiekamp MAUTHAUSEN te ervaren.
    Die extreme nachtmerrie zal gezien je geplande route nog wel meerdere malen, maar in andere vormen, in je droom voorkomen.
    Begrijp dat dit een boodschap der beschermingsmuzen is, om later -na je reis- je te motiveren om mee te blijven helpen dat horror-verschijnsel preventief de Wereld uit te helpen.

  • 14 Juni 2012 - 19:41

    Fred Walthuis:

    Hoi Niek,

    Via André van den Brink hoorde ik dat je verslagen op deze website te vinden waren! Je hebt er al aardig wat kilometers opzitten!! Leuk dat je juist nu in Budpest zit. Een aantal jaren geleden kwam ik daar vaak.
    een bezoek aan een thermaalbad bijvoorbeeld in het Gellért hotel is lekker voor je gemartelde spieren

    Het oosten van Hongarije is vrij vlak en eentonig. Wat meer via het Noorden (Gyöngyös, Eger, Lillafured is mooier maar veel meer klimmen.
    Ben benieuwd hoe het allemaal verder gaat.
    Veel sterkte en veel plezier in de tweede helft van je reis!

    Hartelijke groeten,
    Fred

  • 14 Juni 2012 - 19:52

    Matthew:

    leuk om je reisverslag te kunnen lezen.
    ik wens je veel geluk jongen.
    wij zijn heel trots op je !!!

  • 14 Juni 2012 - 21:14

    Jeannette:

    Ha Nic,

    Wat een prachtige verhalen,het klinkt best heftig hoor zeker nu in Hongarije.
    Wat maak je een boel mee zo op je reis, volgens mij is het na zo'n reis wel weer even wennen in Nederland met z'n regeltjes ed..maar dat is pas later.
    Mooi zo'n Bachconcert op kerkorgel,was vroeger altijd al erg onder de indruk van kerkorgels.
    Ja het onderweg zijn is belangrijker dan aankomen mooi gezegd.Zo is het hele leven!!
    Heerlijk 31 graden ,daar ben ik best jaloers op maar dan wel op mijn ligbed bij het zwembad met een cocktail in mijn ene hand en een boek in de andere haha...geniet ze nog en succes met de tocht!

  • 14 Juni 2012 - 22:51

    Shine:

    nick fawaka je maakt voor ieder reklame
    waar blijf mijnreclame
    leuk dat je het zo fijn heb tot latrz
    groeten richy

  • 15 Juni 2012 - 07:28

    Martijn:

    Nic ,
    Geweldig leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt op je reis ,
    Ik heb je berichtje op facebook doorgestuurd aan george en marina ,
    Elvan heb ik gesproken vanochtend , ze gaat je de namen van haar vrienden in istambul doorgeven .
    veel plezier en hou je goed ,


  • 18 Juni 2012 - 11:07

    André Van Den Brink:

    Hoi Nic,
    Knap om zo'n eind te fietsen. Ik heb nu zelf ook het fietsen ontdekt al kom ik niet verder dan Weesp. Jij overwint allerlei cols terwijl ik niet verder kom dan de dutch mountains (de bruggetjes over de grachten).
    Ik weet dat die baden in Budapest in het Pest gedeelte, dus aan de overkant van de rivier, fantastisch zijn.
    Je ziet op zo'n fiets natuurlijk heel veel maar het zal ook wel eenzaam zijn zo alleen op weg. Ik zou daar moeilijk tegen kunnen. Veel succes en we blijven je volgen

  • 22 Juni 2012 - 12:21

    Riche En Vijay:

    er ruist langs de wolken een boer op zijn fiets hij trapt zicht
    het lazarus en vooruit komt hij niet
    hhahahahahahahahahahah
    is dit nou wel leuk reactie of niet
    groeten vijay en riche

    nick plaats een foto van je hooft met een mooie kapsel
    ik heb geen klanten van je gehad mooi reklame maar helaas het levert niks op
    hahahahaha

    dus je gaat met de banaan!!!!!!!!!!!!


  • 02 Juli 2012 - 12:53

    Bob Bouwhuis:

    Hoi Nic
    was zelf op vakantie maar heb nu je verslagen gelezen. Wat me opvalt is dat waar je ook spontaan mensen tegenkomt (je moet dan wel alleen zijn), je ziet dat de gewone mensen interessant, gastvrij en hartelijk zijn. zelfs op de balkan. de rust na de oorlogen is weergekeerd en het leven krijgt weer zijn loop.
    Blijf bij de donau, prachtige route zo te zien en dat fietst lekker door.

    Groet van vriend Bob.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Een droom om waar te maken.....

Al heel lang wilde ik lange fietsreizen maken over de wereld, bij voorkeur alleen en dan onderweg van alles laten gebeuren. Genieten van de natuur en met mensen in gesprek komen, die je niet zo gauw zult spreken als je met meerdere personen reist.

Ik heb dat nu één keer mogen meemaken: in januari 2011 heb ik twee weken gefietst in de Mekong Delta in Zuid-Vietnam. Heerlijk was het, het land en de mensen te ontmoeten waarmee ik een zekere verbondenheid heb uit de tijd van de Vietnam-oorlog. Eind 60-er, begin 70-er jaren kwamen bij ons de beelden en verhalen binnen van de verschrikkingen van deze oorlog. Velen van ons hebben gedemonstreerd tegen de Amerikanen, die deze oorlog begonnen waren. Het was dan ook goed om dat land en zijn mensen van dichtbij mee te maken.

Lange tocht.
Nu ga ik een tweede lange fietstocht maken: zondag 27 mei vertrek ik met een nieuwe fiets met volle bepakking via Budapest, Beograd, Constanza (aan de Zwarte Zee) naar Istanbul. Een tocht van ruim 3000 km. Mijn fiets is een Santos Travelmaster 2.8, net gekocht bij Jan Willem Marchall van Cycle You, bij de Schellingwouderbrug in Amsterdam. (www.marchallcycleyou.nl)

Reisplan.
Waarom deze route? Met mijn vorige woonschip, een varende klipperaak wilde ik graag de Donau afvaren naar de Zwarte Zee. Dat schip heb ik in 2001 verkocht, ik woon nu op een woonark op dezelfde ligplaats in de Amstel aan de rand van Amsterdam. Om toch enigszins het gevoel te hebben als met een schip de rivieren af te varen, wil ik nu met de fiets de Rijn, de Main en de Donau volgen tot aan Constanza. Als ik genoeg tijd en energie heb dan ook de laatste 600 km naar Istanbul. Uiterlijk 15 juli wil ik weer thuis zijn. Terug het liefst met de trein, maar als ik onderweg meer tijd nodig heb, dan kan het ook met het vliegtuig.

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2012

MOOI ISTANBUL

04 Juli 2012

Een bijzondere ontmoeting in een MANASTIREA......

28 Juni 2012

Ontmoeting met DRACULA........en de IJZEREN POORT.

23 Juni 2012

EEN ZWOELE ZOMERAVOND IN HAPPY BEOGRAD.

19 Juni 2012

AARDIGE LUI DIE SERVEN.
Nic

Beste vrienden, Ik vertrek op zondag 27 mei 2012 met de fiets van Amsterdam naar Istanbul. Dit is een droom, die ik nu waar wil maken. Ik volg de Rijn tot Mainz en dan naar Regensburg waar ik de Donau wil oppakken.Via Budapest, Beograd kom ik dan uiteindelijk bij Constanza aan de Zwarte Zee. Daar vandaan wil ik dan nog naar Istanbul, als ik genoeg tijd en energie over heb. Ik totaal is het meer dan 3000 km.

Actief sinds 14 Mei 2012
Verslag gelezen: 2344
Totaal aantal bezoekers 186581

Voorgaande reizen:

17 September 2017 - 01 December 2017

FIETSREIS van PAMPLONA naar GAMBIA

27 Augustus 2016 - 03 Oktober 2016

Fietsreis naar Santiago de Compostela

21 Februari 2015 - 07 Maart 2016

The GAMBIA

10 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Indonesië

13 Januari 2014 - 27 Januari 2014

Gambia en Bakary

04 Maart 2013 - 13 Maart 2013

Cape Argus Cycle Tour

08 Januari 2013 - 26 Januari 2013

SURINAME

27 Mei 2012 - 15 Juli 2012

Een droom om waar te maken.....

Landen bezocht: