Soms is het afzien....... - Reisverslag uit Frankfurt am Main, Duitsland van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu Soms is het afzien....... - Reisverslag uit Frankfurt am Main, Duitsland van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu

Soms is het afzien.......

Door: NicvanderRiet

Blijf op de hoogte en volg Nic

01 Juni 2012 | Duitsland, Frankfurt am Main

Wie kent niet het verhaal van Loreley, de mooie dame boven op de berg langs de Rijn tussen Koblenz en Bingen. De Rijn is daar op zijn smalst met gevaarlijke kliffen, menig schipper keek naar haar en voer op de rotsen.

"Ich weiss nicht was soll es bedeuten,
dass ich so traurig bin;
Ein Märchen aus alten zeiten,
Das komt mir nicht aus dem Sinn.

en dan gaat het verder met het vergaan van menig schip:

Und das hat mit ihrem Singen
die Loreley getan.

Prachtig, in ieder geval het verhaal. Het beeldje in werkelijkheid is niet zo groot en staat gewoon langs de kant van de Rijn. Ik kwam er op mijn 4de dag langs. Zeker in Duitsland is het heel goed fietsen, Duitsland maakt een behoorlijke inhaalslag en legt mooie fietspaden aan. Vaak door mooie natuurgebieden en soms langs stedelijke en industriegebieden, waar zomaar ineens het fietspad ophoudt.

Sinds zondag 27 mei ben ik aan het fietsen en volg in principe de Limes route. De Limes is de noordgrens van het Romeinse Rijk, zoals die bestond in de eerste eeuwen van onze jaartelling. Deze grens loopt van de Noordzee, bij Katwijk, tot aan de Zwarte Zee, bij Constanza in Roemenie. De Rijn, de Main en de Donau zijn de natuurlijke grenzen geworden. Het laatste stuk in Roemenie volgt de Limes Noord Roemenie door de bergen, ik heb maar besloten met al mijn bagage om daar de Donau te blijven volgen. Wel tot Constanza, want dat wil ik wel even meemaken. In Nederland langs de rivieren was het heel mooi, maar wel 32 gr. Door het meefietsen van John tot Abcoude en een goede lunch in Utrecht bij Annemoon, van de Guinee Bissau expeditie, kon ik het wel hebben in het begin. Maar na Nijmegen begonnen de kilometers te tellen. Uiteindelijk kwam ik s´avonds laat aan in Broekhuizen bij Venlo, na 170 km, bij vriend Piet. De volgende dag de Limes route langs de Rijn bij Meerbusch opgepakt en daar op een camping overnacht. Daar medefietsers ontmoet, een stel op weg langs dezelfde route naar Wenen en Hanne die voor het 5de jaar elk jaar lange fietstochten maakt en haar huis in Zandvoort verhuurt. Ze was nu op weg van Zuid Frankrijk, via Duitsland naar huis. En dan is er nog Horst, kwam uit de nachtdienst en fietste 30 km met mij mee naar Keulen. Samen op een terras gezeten. Hoe verder je van huis komt, hoe meer verbazing er is bij andere fietsers en zeker bij niet fietsers dat je van Amsterdam komt. Dat je op weg bent naar Istanbul, daar begin ik zelf af en toe over te twijfelen. Gelukkig is nu het weer een stuk beter om te fietsen. De hitte is slopend, fietsen gaat goed. Is wel totaal anders dan met een racefiets, ik voel me af en toe een soort buldozer die door de omgeving ploetert. Langs de Rijn is het prachtig, net of ik in een modelspoorbaanlandschap rij. Kleine vakwerkhuizen, veel groen en een lange trein daar tussen door.
Langs de Rijn gebeurt van alles, veel wijnkultuur, veel bouwbedrijven met veel laad en los plaatsen voor de schepen. Soms ga ik even koffiedrinken en wanneer ik weer verder ga, zie ik het schip dat ik even daarvoor gepasseerd heb. Na jarenlang op een varend schip gewoond te hebben, inspireren die schepen mij nog altijd. In jeugdherbergen is het goed toeven, geen gedonder met een tent en het eten staat klaar. Soms zijn ze echter boven op een berg neergezet, zoals in Rudesheim. 1500 Meter klimmen en net zo steil als het begin van de Keuterberg in Zuid Limburg. Moest wel van mijn fiets af, anders had ik nog halverwege gestaan. Vooral s´morgens is het goed weggaan bij een jeugdherberg: geen tent inpakken en het ontbijt staat klaar. Doet mij denken aan de tijd toen ik als 20 jarige een vakantiebaantje als jeugdherbergvader had in de Jordaan in Amsterdam. Nu als (groot)vader tussen allemaal jeugd, er zijn ook steeds meer ouderen die de jeugdherberg hebben ontdekt. Vandaag ga ik verder langs de Main. Het is droog en lekker koel. En vanavond vermoedelijk een camping, mijn tent moet even drogen.
Jan Willem, (www.cycleyou.nl) je Santos fiets doet het uitstekend. De lage versnellingen maken een licht zingend geluid, hoort er in het begin bij volgens een andere Santosrijder. Bij het volgende reisverslag ben ik langs de Donau aan het fietsen, als alles goed gaat.

  • 01 Juni 2012 - 10:40

    Sanne:

    Jeetje Nic! Wat een mooie ervaringen tot nu toe! Volhouden hoor! Zet 'm op!

  • 01 Juni 2012 - 16:49

    Eric:

    Hallo Nic,
    Geweldig wat je doet!
    Wanneer begon je (je) droom?; ofwel: wanneer was het moment, dat je dit volkomen 'idiote' gedrag, als wens ter vervulling in je leven in je had?

    Sterkte met de zadelpijn!, en ik wens je geen lekke banden, maar (elke keer) als er een psssss komt, vindt daarbij altijd de geheime, verborgen, reden hiervoor in je beschermengeltje(s) /de muze(n), welke(n) je, sinds het moment dat je droom startte, vergezellen.
    Eric.

  • 02 Juni 2012 - 08:37

    Piet :

    Geweldig Nic,ik doe het niet na,maar volg je met veel interesse geweldig!!!!


  • 02 Juni 2012 - 12:52

    Marij:

    hi nic,
    hartstikke leuk om je zo te volgen.
    ik kijk uit naar het vervolg!
    ben in de voorbereidingsfase voor rondje ierland.
    neem je ook een rustdag?
    goeie reis en veel moois, xxx

  • 02 Juni 2012 - 13:03

    Jeannette:

    Zolang jij maar gefocust blijft wanneer je Loreley ziet....mooi hoor dat we je zomaar kunnen volgen.
    Zet'm op!

  • 03 Juni 2012 - 19:09

    Thomas Kos:

    Ha Nic, wat een goed idee zeg.
    Je staat met foto zelfs in ons buurtkrantje ' Dwars door de buurt'

    Lijkt me best een pittige reis, zeker als je dit voor het eerst, in je eentje en in een beperkte tijd wil afleggen.

    Toch ben ik wel een tikkeltje jaloers dat je in staat bent dit te doen.

    Succes, en ik blijf je volgen.

  • 04 Juni 2012 - 13:18

    Maria:

    Hé lieve Nic,
    Natuurlijk kom je jezelf tegen, maar er zijn vast ook opwekkende momenten. En je moet maar tegen jezelf zeggen, dat hoever je ook komt, het altijd razend knap blijft wat je al hebt gedaan!
    Geweldig!

  • 06 Juni 2012 - 10:55

    Anno:

    Hai Nic, goed om te lezen dat de fiets het goed doet! Sterkte en geniet van je reis, we zij (stiekem) een beetje jaloers.

  • 08 Juni 2012 - 12:02

    Moon:

    Hoi Nic,het was gezellig je even mee te maken aan het begin van je reis. Leuk om je te zien zo volledig uitgerust met tassen aan alle kanten. Ik weet wat je allemaal in je mars hebt na je 14000 km in een camper te hebben meegemaakt, dus voor mij staat het vast dat je deze reis ook tot een goed einde zult brengen!

  • 09 Juni 2012 - 21:57

    Agnes:

    Hoi Nic,

    Nou iedereen is heel trots op je. Waar zit je nu ergens en schrijf je even naar de zonnetmail?

    groeten van Agnes en kids

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Frankfurt am Main

Een droom om waar te maken.....

Al heel lang wilde ik lange fietsreizen maken over de wereld, bij voorkeur alleen en dan onderweg van alles laten gebeuren. Genieten van de natuur en met mensen in gesprek komen, die je niet zo gauw zult spreken als je met meerdere personen reist.

Ik heb dat nu één keer mogen meemaken: in januari 2011 heb ik twee weken gefietst in de Mekong Delta in Zuid-Vietnam. Heerlijk was het, het land en de mensen te ontmoeten waarmee ik een zekere verbondenheid heb uit de tijd van de Vietnam-oorlog. Eind 60-er, begin 70-er jaren kwamen bij ons de beelden en verhalen binnen van de verschrikkingen van deze oorlog. Velen van ons hebben gedemonstreerd tegen de Amerikanen, die deze oorlog begonnen waren. Het was dan ook goed om dat land en zijn mensen van dichtbij mee te maken.

Lange tocht.
Nu ga ik een tweede lange fietstocht maken: zondag 27 mei vertrek ik met een nieuwe fiets met volle bepakking via Budapest, Beograd, Constanza (aan de Zwarte Zee) naar Istanbul. Een tocht van ruim 3000 km. Mijn fiets is een Santos Travelmaster 2.8, net gekocht bij Jan Willem Marchall van Cycle You, bij de Schellingwouderbrug in Amsterdam. (www.marchallcycleyou.nl)

Reisplan.
Waarom deze route? Met mijn vorige woonschip, een varende klipperaak wilde ik graag de Donau afvaren naar de Zwarte Zee. Dat schip heb ik in 2001 verkocht, ik woon nu op een woonark op dezelfde ligplaats in de Amstel aan de rand van Amsterdam. Om toch enigszins het gevoel te hebben als met een schip de rivieren af te varen, wil ik nu met de fiets de Rijn, de Main en de Donau volgen tot aan Constanza. Als ik genoeg tijd en energie heb dan ook de laatste 600 km naar Istanbul. Uiterlijk 15 juli wil ik weer thuis zijn. Terug het liefst met de trein, maar als ik onderweg meer tijd nodig heb, dan kan het ook met het vliegtuig.

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2012

MOOI ISTANBUL

04 Juli 2012

Een bijzondere ontmoeting in een MANASTIREA......

28 Juni 2012

Ontmoeting met DRACULA........en de IJZEREN POORT.

23 Juni 2012

EEN ZWOELE ZOMERAVOND IN HAPPY BEOGRAD.

19 Juni 2012

AARDIGE LUI DIE SERVEN.
Nic

Beste vrienden, Ik vertrek op zondag 27 mei 2012 met de fiets van Amsterdam naar Istanbul. Dit is een droom, die ik nu waar wil maken. Ik volg de Rijn tot Mainz en dan naar Regensburg waar ik de Donau wil oppakken.Via Budapest, Beograd kom ik dan uiteindelijk bij Constanza aan de Zwarte Zee. Daar vandaan wil ik dan nog naar Istanbul, als ik genoeg tijd en energie over heb. Ik totaal is het meer dan 3000 km.

Actief sinds 14 Mei 2012
Verslag gelezen: 2648
Totaal aantal bezoekers 186587

Voorgaande reizen:

17 September 2017 - 01 December 2017

FIETSREIS van PAMPLONA naar GAMBIA

27 Augustus 2016 - 03 Oktober 2016

Fietsreis naar Santiago de Compostela

21 Februari 2015 - 07 Maart 2016

The GAMBIA

10 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Indonesië

13 Januari 2014 - 27 Januari 2014

Gambia en Bakary

04 Maart 2013 - 13 Maart 2013

Cape Argus Cycle Tour

08 Januari 2013 - 26 Januari 2013

SURINAME

27 Mei 2012 - 15 Juli 2012

Een droom om waar te maken.....

Landen bezocht: