Nog even over HONGARIJE - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu Nog even over HONGARIJE - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu

Nog even over HONGARIJE

Door: NicvanderRiet

Blijf op de hoogte en volg Nic

15 Juni 2012 | Hongarije, Boedapest

Ben nog een dag langer in Budapest gebleven. Het bevalt me hier wel. Morgen dan toch maar richting Belgrado. Het wordt 30 gr. , nu is het hier al 27 gr. Morgen maar vroeg vertrekken....

Gisteravond een prachtige Musical gezien in het Operettehuis in Budapest. Het verhaal speelde zich af in de eind 60-er jaren op een tomaten boerderij in Hongarije. Veel jongeren moesten in die tijd, deden dat in ieder geval, zomers werken op een collectieve boerderij. Net klaar met de middelbare school, rond de 18 jaar en op weg naar hogeschool of universiteit. Veel zang en dans, prachtig, vlot en vrolijk. Jongeren die verliefd worden, ontluikende liefdes en teleurstellingen, maar ook daar tusendoor het politieke verhaal: veel controle en doorgeven van "verboden" liefdes en kritiek op het communistische regiem aan ouders en/of het politieapparaat. Jongeren die fantaseren over het land ontvluchten via Yugoslavia om naar Amerika te gaan , het land " van hun dromen". Mooi uitgevoerd en veel enthousiasme bij het publiek.

Ik raakte met mensen aan de praat over de ontwikkelingen van toen, dat er geen vrijheid was, maar wel een goed leven. De "echte" vrijheid kwam, zoals iedereen weet pas in 1989 met het vallen van de muur.

Vanmorgen met Alex (47 jr), de chefkok en Gabriella de receptioniste van mijn hotel over doorgepraat: Het leven is nu slecht in Hongarije, 20% van de mensen is werkeloos, veel jongeren vertrekken naar Oostenrijk, Duitsland en Engeland. Roemenen komen veel naar hen toe. De gewone mensen verdienen te weinig om van te leven, gemiddeld 400 euro per maand, Gabriella verdient (de tegenwaarde van) 320 euro per maand. Veel ontevredenheid, in tegenstelling tot de 80-jaren, toen was iedereen tevreden, had werk en verdiende in verhouding meer dan nu.
En dan hebben ze nog niet eens de Euro. Welke kant gaat dit op? Wie het weet mag het zeggen.

In het centrum nog even met een ober hierover gesproken: hij heeft een economische opleiding gedaan aan een hogeschool, kan daar evt 400 of 500 euro mee verdienen. Hij werkt nu liever als ober, omdat hij daarmee bijna het dubbele mee verdient. Het lijkt er ook op dat het hele centrum van Budapest alleen maar drijft op de toeristen en dan ook vooral de big spenders, als je kijkt naar de hotelprijzen.

Men geeft de schuld vooral aan politieke spilfiguren en aan in het buitenland gevestigde multinationals. Alex gaf het voorbeeld van een Frans groot bedrijf, dat alle suikerfabrieken opkocht en ze daarna sloot. Met als gevolg dat de boeren hun suikerbieten niet meer kwijt konden, werkgelegenheid verloren ging en minder deviezeninkomsten.
Dit wilde ik jullie nog even meegeven.

Vanavond ga ik heerlijk naar een Flamenco Fusion Show in het openlucht-theater op het Margit Sziget (eiland) in de Donau.

Nog even een toevoeging op verzoek van mijn kapper Richy en zijn broer Vejay. Dankzij mijn vlotte en korte kapsel, door Richy verzorgd, ga ik nu als een speer door Europa. Dus gaat allen naar de beste kappers van Nederland, hun kapperswinkel heet Shine en is gevestigd op de Raadhuisstraat 70 in Heemstede.
Zo goed Richy?

  • 15 Juni 2012 - 15:19

    Eric:

    Hoi Nic,
    Je reis ontmoet steeds meer armoede. Hoe verder Zuid-Oost Europa in, hoe meer samsara.
    Maar...
    beb jij nu dat wat je droomt, of ben je de droom die zich inbeeldt?

    Zie jouw ervaringen als beloning in de vorm van beleving van de droom, en zoek bij de mensen niet hun ellende, maar hun hoop.
    Zonder hoop leef je nml voortdurend in een nachtmerrie.
    Woe- wei- woe
    (doen - niet - doen).

  • 15 Juni 2012 - 20:14

    Thecla:

    Hai Nic, wat heerlijk om je verslagen te lezen. En wat heerlijk om zoveel verschillende mensen te ontmoeten, ieder met zijn eigen verhaal. Wat een ervaring en wat een rijkdom he om dat mee te maken. Ik geniet ook van die foto's; schitterend, je fiets, bepakt en bezakt, bij zo'n bankje! Zo zit ik ook zo vaak, maar dan meer in de omgeving van Lutjebroek.........
    Geniet! En ik geniet met je mee want je schrijft heel levendig en ik zie alles voor me.Succes met de laatste etappe, want het begint al op te schieten .........

  • 17 Juni 2012 - 13:50

    Thomas K.:

    Ha Nic, je schiet al op. Petje af!
    En wat schrijfje leuk, je schrijft zo beeldend alsof het lijkt dat we meefietsen.
    Ben benieuwd naar de volgende etappe.

  • 17 Juni 2012 - 16:52

    Karel:

    Reisverslagen zijn altijd leuk te lezen, ook die van jou. Nog leuker als je zoals ik er zelf woont. Ja, over het geklaag der Hongaren in het algemeen kun je boekdelen schrijven. Het is ook jammer dat altijd anderen, de buitenlanders, de schuld krijgen. De suikerfabrieken werden NIET opgekocht door een Franse multinational, doch door Mijnheer Barroso buitenspel geplaatst in het kader van EU-regels...Beste Nic, heel veel plezier en mooi weer naar je volgend einddoel, hartelijke groet, Karel

  • 17 Juni 2012 - 21:02

    Agnes:

    Nou namens die pubers van ons een fijne vaderdag toegewenst, al ben je natuurlijk op dit moment alles behalve vader.
    We hebben net Nederland-Portugal gezien en dat was natuurlijk waardeloos voor Nederland. Maar dat ter zijde. Nou zo te zien vermaak je je goed en gaat je reis aardig gesmeerd.

    Waar zit je nu?

    xx van Agnes en kids

  • 17 Juni 2012 - 23:05

    Hennie Salomons:

    Wat een avonturier respect hoor.
    Morgen weer wat meer woorden. m'n vriendin wil ook graag volgen....op de computer dan he,

    Heel veel aardige groeten Hennie.

  • 18 Juni 2012 - 22:41

    Jeannette:

    Ha Nic,

    Zo te lezen word je gesponsord door je kapper en je fietsenwinkel...
    kijk maar uit Ronaldo kreeg €50000 boete voor het laten zien van zijn(randje) onderbroek na het scoren op de EK.
    Vind het nog steeds leuk om te lezen allemaal zo van je.
    Hoop dat je genoten hebt van de flamenco en je weer voldoende energie hebt voor morgen.
    succes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Hongarije, Boedapest

Een droom om waar te maken.....

Al heel lang wilde ik lange fietsreizen maken over de wereld, bij voorkeur alleen en dan onderweg van alles laten gebeuren. Genieten van de natuur en met mensen in gesprek komen, die je niet zo gauw zult spreken als je met meerdere personen reist.

Ik heb dat nu één keer mogen meemaken: in januari 2011 heb ik twee weken gefietst in de Mekong Delta in Zuid-Vietnam. Heerlijk was het, het land en de mensen te ontmoeten waarmee ik een zekere verbondenheid heb uit de tijd van de Vietnam-oorlog. Eind 60-er, begin 70-er jaren kwamen bij ons de beelden en verhalen binnen van de verschrikkingen van deze oorlog. Velen van ons hebben gedemonstreerd tegen de Amerikanen, die deze oorlog begonnen waren. Het was dan ook goed om dat land en zijn mensen van dichtbij mee te maken.

Lange tocht.
Nu ga ik een tweede lange fietstocht maken: zondag 27 mei vertrek ik met een nieuwe fiets met volle bepakking via Budapest, Beograd, Constanza (aan de Zwarte Zee) naar Istanbul. Een tocht van ruim 3000 km. Mijn fiets is een Santos Travelmaster 2.8, net gekocht bij Jan Willem Marchall van Cycle You, bij de Schellingwouderbrug in Amsterdam. (www.marchallcycleyou.nl)

Reisplan.
Waarom deze route? Met mijn vorige woonschip, een varende klipperaak wilde ik graag de Donau afvaren naar de Zwarte Zee. Dat schip heb ik in 2001 verkocht, ik woon nu op een woonark op dezelfde ligplaats in de Amstel aan de rand van Amsterdam. Om toch enigszins het gevoel te hebben als met een schip de rivieren af te varen, wil ik nu met de fiets de Rijn, de Main en de Donau volgen tot aan Constanza. Als ik genoeg tijd en energie heb dan ook de laatste 600 km naar Istanbul. Uiterlijk 15 juli wil ik weer thuis zijn. Terug het liefst met de trein, maar als ik onderweg meer tijd nodig heb, dan kan het ook met het vliegtuig.

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2012

MOOI ISTANBUL

04 Juli 2012

Een bijzondere ontmoeting in een MANASTIREA......

28 Juni 2012

Ontmoeting met DRACULA........en de IJZEREN POORT.

23 Juni 2012

EEN ZWOELE ZOMERAVOND IN HAPPY BEOGRAD.

19 Juni 2012

AARDIGE LUI DIE SERVEN.
Nic

Beste vrienden, Ik vertrek op zondag 27 mei 2012 met de fiets van Amsterdam naar Istanbul. Dit is een droom, die ik nu waar wil maken. Ik volg de Rijn tot Mainz en dan naar Regensburg waar ik de Donau wil oppakken.Via Budapest, Beograd kom ik dan uiteindelijk bij Constanza aan de Zwarte Zee. Daar vandaan wil ik dan nog naar Istanbul, als ik genoeg tijd en energie over heb. Ik totaal is het meer dan 3000 km.

Actief sinds 14 Mei 2012
Verslag gelezen: 1328
Totaal aantal bezoekers 186592

Voorgaande reizen:

17 September 2017 - 01 December 2017

FIETSREIS van PAMPLONA naar GAMBIA

27 Augustus 2016 - 03 Oktober 2016

Fietsreis naar Santiago de Compostela

21 Februari 2015 - 07 Maart 2016

The GAMBIA

10 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Indonesië

13 Januari 2014 - 27 Januari 2014

Gambia en Bakary

04 Maart 2013 - 13 Maart 2013

Cape Argus Cycle Tour

08 Januari 2013 - 26 Januari 2013

SURINAME

27 Mei 2012 - 15 Juli 2012

Een droom om waar te maken.....

Landen bezocht: