Veel bijval....en altijd komt er een oplossing. - Reisverslag uit Granada, Spanje van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu Veel bijval....en altijd komt er een oplossing. - Reisverslag uit Granada, Spanje van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu

Veel bijval....en altijd komt er een oplossing.

Door: Nic

Blijf op de hoogte en volg Nic

02 Oktober 2017 | Spanje, Granada

Vandaag een heerlijke dag doorgebracht in Granada.

Gisteren aangekomen na in totaal 12 dagen en 1040 km gefietst te hebben. Met de voorbereiding dacht ik: ik doe Spanje wel even in 10 dagen. Dat valt vies tegen, voortdurend bergen met hellingen tussen 6 en 13 %.
Mooi uitzicht dat wel. Door Spanje fietsen van Noord naar Zuid is een belevenis. Afwisselend landschap, dan weer redelijk vlak op hoogte, dan weer voortdurend hellingen. Eenmaal boven, de ontbering snel vergeten, kondigt zich meteen weer een nieuwe krachtmeting aan.
Het tijdstip waarop je de strijd aangaat is zeer belangrijk. 's Morgens heb je meer energie en is de temperatuur nog laag, dan gaat het wel.
Maar je kunt het niet altijd zo plannen. Het komt zoals het komt.
Aan het eind van de dag, als je redelijk snel een onderkomen vindt, ben je de ellende van het klimmen meteen vergeten.

Niet overal en altijd is er een hostel of hotel te vinden. Ook al heb je het nog zo goed voorbereid met je gps of routebeschrijving. Veel hotels zijn gesloten of opgeheven. Hier in Spanje heeft de crises behoorlijk toegeslagen.
In Lezuza overkwam me dat. Onderweg stuurt iedereen je nog vrolijk door in de veronderstelling dat er een hotel beschikbaar is. Volgens mijn gps zelfs 2.
Dan wordt het moeilijk, al donker en dichtbijzijnde volgende plaats met hotel 18 km verder. Had al 118 km gereden die dag.
Overal vragen of mensen mij voor een nacht in huis willen nemen, tegen betaling. Spanjaarden zijn vriendelijke mensen, maar dat doen ze niet.

Na 2 uur overal zoeken en vragen bood een aardige man, Francisco, mij aan om me weg te brengen in zijn bestelauto. Fiets paste er net in.
Hij wilde persé geen benzine vergoeding. Uiteindelijk is het dus goed gekomen.
In Roemenië had ik ook een keer geen onderdak. Naar het eerste het beste café gegaan, meteen bood iemand mij een slaapplaats in zijn huis aan.

Een dag daarvoor kwam ik in een Casa Rural, Casa Lucinio van Lorena en Felix in Valdehermoso. De prijs (60,-) bleek voor mij boven mijn budget te liggen. Ik vertelde dat ik voor een goed doel fiets en vroeg of de prijs niet voor de helft kon.
De volgende ochtend hoefde ik alleen het eten te betalen.

Zo is er veel (financiële) bijval onderweg. Sinds ik ben gestart in Pamplona bijna 2 weken geleden is er 181,- bijgekomen. We zitten nu op 7995,-
Maar nog steeds is alle hulp van harte welkom, er zijn meer jongeren in Gambia die nu een aanvraag hebben gedaan voor schoolgeld ondersteuning.
Zie www.dohantu.nl

Een paar dagen geleden op een oud spoorbaantraject gereden, de Via Verde de la Sierra de Alcarez. Was omgebouwd tot fiets- en wandelpad. De tunnels en stationnetjes stonden er nog. Net of jezelf als een oude stoomlocomotief door het landschap trekt.

Vandaag dus heerlijk uitgerust in Granada. Was er wel aan toe. Niet eens zoveel gezien, was te moe om te lopen. Zelfs in een suf toeristentreintje me laten rondrijden. Als "frisse jongeman" dan maar tussen bejaarden, verliefde stelletjes en ouders met kleine kinderen in. Zie je toch nog wat en je hoeft er niets voor te doen.

Granada heeft 800 jaar lang onder Islamitische heerschappij gezeten. Vanaf de 7de eeuw tot 1492. Door het Alhambra (paleis van de Sultan) zie je dat terug, maar ook door de wijk Albaicin. Lijkt net of je door Rabat in Marokko loopt.
Veel kerken en ook de grote Kathedraal zijn gebouwd op overblijfselen van vroegere Moskeeën.

Vanavond ter afsluiting naar een Flamengo-dans uitvoering geweest.

Morgen richting Malaga, ergens 50 km daarvoor zoek ik dan weer een hostal.

Mijn plan is dan vrijdag of zaterdag over te varen naar Tanger.

==============
For ENGLISH Readers:
==============
Travel report Lots of Good Advice .... and always with a solution.
October 2, 2017 | By: Nic
Today spent a wonderful day in Granada.

Arrived yesterday after bicycling a total of 12 days and 1040 km.
At my travel preparation I thought: I'll do Spain easily within an mere 10 days.
Was that ouch... quite an miscalculation with often mountains grades of 6% to 13%.
Nice scenery views though! By bicycling Spain from North to South, is an unique experience.
Various scenic landscapes, like fairly flat at high altitude, then continuous slopes.
Once you finally reach the mountaintop and you fast forget the exhaustion,
Followed instantly by a treat of another friendly fitness challenge.
The time of the day when you start the challenge is very key to having
Success with steep mountain bike climbing.
In the morning you have more energy and the temperature is quite cool, thats best time.
But planning does not always work out. Then… It is, what it is.
At the end of the day, if you do find fast shelter, you immediately forget
all misery of ascending steep mountain slopes.

Not everywhere you can find an hostal or hotel. Even if you are well-prepared with your GPS satellite navigation, or have a route plan worked out.
Many hotels are closed, or even no longer exist.
Here in Spain, the last global bank crisis has hit extremely hard.
In Lezuza, I was confronted with that daily reality.
Along the way, everyone is happily directing you further, assuming that a hotel must be there. According to my GPS satellite navigation even 2 hotels are located there.
Then it becomes difficult, it is already dark and the nearest village with hotel is 18 km down the road. And pfff I already covered 118km stringent bicycling that day.
Everywhere people invite me at their home for an overnight, but at a price, of course.
The Spanish are very friendly people, but for free, obviously is too friendly.

After 2 hours of searching and asking for overnight stays, an nice gentleman, Francisco,
offered me a ride in his minivan. My iron horse… bike though barely fitted inside it.
He insisted in not getting any reimbursement for gasoline costs.
Thus in the end, all worked out budget-friendly fine.
Reminds of an previous bicycle journey through poor Romania, once I found no shelter at all.
But there, at already the first cafe, someone immediately offered me a place to sleep at his home… for free.

One day before in this journey, I arrived at Casa Rural, Casa Lucinio of Lorena and Felix in Valdehermoso. The price for the overnight stay turned out to be beyond my budget.
I mentioned that I was bicycling for an good cause and asked to meet halfway for the overnight price. The next morning came the enormous surprise, I was fully charged… only for the meals.

While away on this journey, in the meantime people also (financially) contributed to our good cause. Since I started in Pamplona almost 2 weeks ago, 181, - was added to our good cause. We reached now 7995, - But still all the help is dearly welcome, because more needy young people in Gambia, have now requested financial help to get an school education.

See www.dohantu.nl

A few days ago I biked along on an old railroad route, called the Via Verde de la Sierra de Alcarez. The railroad was converted to an bike road and hiking trail. The railway tunnels and railway stations were still there. It felt as if I turned into that old steam locomotive pulling a train through the landscape.

So today I finally enjoyed relaxing in Granada. I really could use a big rest.
I have not visited much of Granada, since I am just too tired even to walk. I took a ride in an (compared to biking) rather dull tourist train.
As "fresh youngster" I just mingled in with the “senior citizens”, young love couples and parents with little kids. Then you still see the tourist sights, while resting a lot.

Granada was under Islamic rule for 800 years. From the 7th century AD to 1492 AD.
Besides the Alhambra (Sultan Palace) you also recognize the Islamic History in the Albaicin district. It feels as if you walk through Rabat in Morocco.
Many churches and also the big cathedral are built on fundaments of past mosques.

Tonight to conclude the bike journey through Spain, I attended an Flamingo dance show. See video in Dutch text.

Tomorrow I will head for Malaga, but some 50km before arriving there, I will look again for an hostal.

My plan is then for Friday or Saturday, to take the ferry across the Strait of Gibraltar to Tangier in Morocco.

  • 03 Oktober 2017 - 10:52

    Max Van Der Heijden:

    Jij maakt wel wat mee, Nic! Probeer toch in ieder geval iets van het Alhambra te zien; is in mijn herinnering (ben er dik tien jaar geleden met Marijke geweest) werkelijk schitterend.
    Ben ook benieuwd hoe het na de oversteek gaat - hoor het graag.
    Veel sterkte en vooral: geniet!!!

  • 03 Oktober 2017 - 11:50

    Nellie Kossen:

    Hoi Nic,

    Wat leuk weer iets van je te horen! Fijn dat je zo geniet van het Spaanse landschap. Wat een zware tocht al die heuvels op en af. Knap hoor! Geniet lekker van alle onverwachte dingen die je overkomen. Ik hoop dat je toch nog tijd hebt gehad om het Alhambra te bezoeken. Het is zeer de moeite waard. Ik verheug me op je komende reisverslagen. Groetjes, ook van Paul, Nellie

  • 03 Oktober 2017 - 16:01

    Arjen Schuil:

    Dank je Nic voor jouw verslag. Lijkt wel een pelgrimstocht. Zoveel ontberingen, maar gelukkig komt er uiteindelijk toch altijd een slaapoplossing voor jou!
    Morgen weer de 1e koffieochtend. Zal jouw ervaringen doorgeven aan de koffierboys.
    Hoop voor jou op een mooie reis.

    Zonnige groet,

    Arjen

  • 03 Oktober 2017 - 16:25

    Tineke Kalis:

    Haha, als mijn oud collega Nelly hier schrijft kan ik natuurlijk niet achterblijven ;-)
    Ja een top reis! Maar ook heftig afzien. Jammer dat de Spanjaarden zo'n gezellige kerel als jij niet in huis durven te nemen. Ze doen zichzelf tekort :-)

  • 03 Oktober 2017 - 18:28

    Paula Schulte:

    Wouw,Nic, wat een leuk reisverslag en wat leef ik met je mee.
    Via Arjen kwam ik op deze site en ik wil hem graag verder volgen.
    Heel veel succes door Afrika en houd het veilig!!
    Groet Paula

  • 03 Oktober 2017 - 19:32

    Ragaert Johan:

    Wat een verhaal. Volgens wat ik lees is de tocht naar Compostela zo zwaar niet als hetgeen wat u nu onderneemt. Ik en Aimé hebben grote bewondering voor u en dat allemaal alleen op weg. Wij wensen u nog een veilige tocht toe op de weg naar Afrika. Groetjes Aimé-Johan

  • 04 Oktober 2017 - 14:10

    Alex:

    Dag Nic,

    Lijkt me een mooie tocht daar in die heuvels. Je bent nu ook al Spanjekenner. Ja, het Alhambra mooi gebouwd en versierd, maar staat voor mij wel model voor het afgesloten, naar binnengekeerde leven van de toenmalige Arabische wereld. Heb van jullie ontvangen donatie een rond bedrag :) gemaakt.
    Succes met de oversteek,

    Groet,
    Alex

  • 05 Oktober 2017 - 18:35

    Metsje Krol:

    Een hele onderneming met meer dan genoeg uitdagingen. Hitte, tijd om te fietsen, bergen, slaapplek en onderweg ook genieten. Ik doe het je niet na. Dus een groot applaus. ik hoop dat de reis je brengt wat nodig is. Voor Gambia en voor jou.

  • 09 Oktober 2017 - 10:56

    Jos Van Der Valk:

    Hi Nic,

    zoals je weet gisteren ontbijt in Huis aan de Amstel. Bij jou was het beter. Een enorme domper toen we weg gingen. De fiets van Loes was gestolen...
    Hoop dat jou zoiets niet overkomt in Spanje of Afrika. Ben je al over gevaren?
    Groet
    Jos

  • 09 Oktober 2017 - 16:39

    Maria:

    Ha Nic,

    Je bent een dappere doorzetter en zo zie je, dat er over het algemeen meer aardige dan nare mensen zijn. Lijkt me een hele belevenis zo door het land Spanje te trekken. Granada is een bijzondere stad en het Alhambra bezoeken is een speciale belevenis.Wat een prachtige islamitische cultuur!
    Je bent inmiddels in Tanger aangekomen, nu kan je weer overweg met de Franse taal.

    Veel plezier, fiets ze,
    Maria

  • 10 Oktober 2017 - 15:22

    Elhoussaine :

    Waar ben jij in Marokko?

  • 16 Oktober 2017 - 00:41

    Thomas Kos:

    Lekker bezig nick. Je doet het hem tochh maar weer. Diep respect hiervoor. Sterkte met de reis. Gr.thomas kos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nic

Beste vrienden, Ik vertrek op zondag 27 mei 2012 met de fiets van Amsterdam naar Istanbul. Dit is een droom, die ik nu waar wil maken. Ik volg de Rijn tot Mainz en dan naar Regensburg waar ik de Donau wil oppakken.Via Budapest, Beograd kom ik dan uiteindelijk bij Constanza aan de Zwarte Zee. Daar vandaan wil ik dan nog naar Istanbul, als ik genoeg tijd en energie over heb. Ik totaal is het meer dan 3000 km.

Actief sinds 14 Mei 2012
Verslag gelezen: 1508
Totaal aantal bezoekers 186607

Voorgaande reizen:

17 September 2017 - 01 December 2017

FIETSREIS van PAMPLONA naar GAMBIA

27 Augustus 2016 - 03 Oktober 2016

Fietsreis naar Santiago de Compostela

21 Februari 2015 - 07 Maart 2016

The GAMBIA

10 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Indonesië

13 Januari 2014 - 27 Januari 2014

Gambia en Bakary

04 Maart 2013 - 13 Maart 2013

Cape Argus Cycle Tour

08 Januari 2013 - 26 Januari 2013

SURINAME

27 Mei 2012 - 15 Juli 2012

Een droom om waar te maken.....

Landen bezocht: