Indonesia, a bright future! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu Indonesia, a bright future! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu

Indonesia, a bright future!

Blijf op de hoogte en volg Nic

23 Augustus 2014 | Indonesië, Denpasar

Van Sumbawa Besar naar Legian op Bali.


Dat is niet alleen mijn wens maar ook wat ik zie hier. Er is zoveel potentieel aan human capital, vooral bij de jonge mensen als rijkdom aan natuurlijke hulpbronnen. Om nog maar niet te spreken van mogelijkheden van het ontwikkelen van duurzame toepassingen voor energie, o.a. zonnepanelen en het terugbrengen van vervuiling door (vracht)auto's en industrie.

De afgelopen dagen rustig kunnen fietsen, geen hoge bergpassen meer. Kon ook niet meer, want mijn derailleur en/of ketting kreeg problemen. Na het vervangen van een nieuwe ketting kon ik alleen nog maar in de hoge versnellingen rijden. Dus op vlakke wegen en glooiend naar beneden ging ik loeihard. Auto's en brommers moesten uitkijken voor mij.....

In Sumbawa Besar zondag 17 aug de feestelijkheden van Merdeka 17-8-1945 meegemaakt. Het was een officiele parade waar de president / gouverneur van Sumbawa speciaal naar toe kwam, iets te veel plichtplegingen. Alle soldaten, politie en andere overheidsmensen moesten lang stilstaan tijdens het praatje van deze meneer. Regelmatig viel er iemand flauw, wat wil je, met hoofddoeken en al in de brandende zon staan.
De voorbereidingen in de dorpen hiervoor waren eigenlijk veel interessanter, marcherende en zingende schoolkinderen, zang en voordrachtwedstrijden voor scholen, enz. Als ik langskwam fietsen waren ze meteen uit hun ritme gehaald en was het weer "hello mister".

Van Labuhan Tano, de oversteek gemaakt naar Labuhan Lombok. In het donker aangekomen. Het eerste het beste guesthouse opgezocht. Wel weer vlakbij een moskee, waar 's avonds en 's morgens vroeg het gezang weer te horen was. Je kunt niet alles hebben, was wel het goedkoopste guesthouse, nog geen tiende deel van hotel Bliss Surfer in Legian, waar ik nu zit. Krijg je er wel een hele dierentuin aan kakkerlakken en gekko's bij.

Het bergdorp Tetebatu bezocht en overnacht. Met veel moeite en gekraak kwam ik boven, 700 meter hoog gelegen, lekker koel. Mijn was werd meteen niet meer droog. Mooie omgeving, midden in de rijstvelden, een looptocht naar de waterval ondernomen.

In Mataram werd ik uitgenodigd door Slamet, een tourguide en vriend van Gemilang om de Senior High School SMAN 8 te bezoeken. In het buitengebied, in de richting van de ferry naar Bali. Dus 's morgens met fietskleding en al de klassen binnen gestapt. Het is een school voor 16 - 19 jarigen, 3 jarige algemene opleiding, 835 studenten, 57 guru's. Sprak de directeur ook nog even na afloop.

2 Klassen gesproken, de eerste klas kende nog te weinig Engels. Als ik iets op het bord schreef begrepen ze het wel. Daarna een 2de klas, duidelijk beter in Engels en gemotiveerder om deze biker / guru uit Belanda te spreken. Dezelfde docent, Mira, moest toch regelmatig in het Bahasa vertalen.

We spraken over hun toekomst, velen willen of leraar worden of bij de politie, over de gedisciplineerdheid van de studenten en scholieren in het algemeen. Ik zei dat ik dat wel mooi vond, makkelijker voor de docenten. Behoort tot hun cultuur, van jongs af aan. Zelf zeiden ze dat ze de klassen op de school te vol vonden, ik schat dat er tegen de 30 studenten in zaten. Ik vertelde dat voor trainingen, leren door te doen, de klassen ook te vol zijn. En dat er aan die gedisciplineerdheid ook een andere kant zit. Zelf nadenken en opkomen voor jezelf. Maar wel op zo'n manier dat je samenwerkt nu en straks als je bij een bedrijf of organisatie werkt.
Alles werd driftig vertaald door Mira, voor zover de studenten het niet al begrepen hadden. Dat viel me mee, want het kan ook provocerend overkomen.

Het volgende onderwerp, de onafhankelijkheid van Nederland sinds 1945. En dat Indonesië eigenlijk nog steeds voor een appel en een ei zijn grondstoffen, dus zijn natuurlijke rijkdom weggeeft aan buitenlandse bedrijven. Dus zo onafhankelijk is Indonesïë eigenlijk niet.
De studenten kwamen zelf op de nieuwe president, Joko Widodo en de bestrijding van de corruptie.
In tegenstelling tot Sumbawa zijn op Lombok de meeste mensen enthousiast over Jokowi.
Ook gesproken over je dromen waarmaken, mijn fietstocht van Amsterdam naar Istanbul, maakte wel indruk. Zo is het met jullie ook, als je echt iets wil, bereik je het ook.

Al met al een leuke ochtend, daarna natuurlijk weer de fotoshoot. De mevrouw met de roze doek is Mira, de docent.

Verder gefietst naar de ferry naar Bali, aan het eind van de middag in Padangbai aangekomen.
Leuk plaatsje, strand, tourorganisaties en veel blanda's.

Laatste etappe, gisteren naar Legian. In Denpasar de weg kwijtgeraakt, veel omgereden en een lekke band. Maar met regelmatig oppompen bij de jongens met de compressoren langs de weg vroeg in de middag aangekomen.

Bij elkaar 535 km over land afgelegd van Labuhan Bajo op Flores, naar Legian op Bali. Hiervan 450 km gefietst op 8 fietsdagen.
Fantastisch allemaal!

Untuk semua orang Indonesia yang saya temui 6 minggu terakhir terima kasih banyak.
Kalian mempunyai negara yang sangat bagus, beraneka ragam, menarik dan salah satu negara yang mempunyai potensi yang kedepannya.

Voor degenen die het Bahasa niet beheersen:

Alle Indonesiërs, die wij hebben ontmoet deze 6 weken, dank jullie hartelijk.
Jullie hebben een erg mooi land, veel verschillende en interessante mensen en veel mogelijkheden om het leven hier voor iedereen beter te maken.

Terima kasih saya akan kemari lagi.



  • 23 Augustus 2014 - 09:40

    Bas:

    Wat een goede afsluiting. Jouw docentenhart sprong weer open, begreep ik.
    Zijn de meeste leerlingen vrouwen, als ik naar de foto's kijk?
    Wat vonden zij van de blanda in zo'n fietsbroek?

    En nu weer naar het natte Nederland. Sterkte onderweg en ik zal met spanning uitzien naar jouw verhalen.

    Groet

  • 23 Augustus 2014 - 10:11

    Terri:

    Fietser, guru, vader/man, reiziger, sjanser... wat een petten heb je alleemaal op gehad tijdens je geweldige reis! En misschien dekt "bliss surfer" de lading toch het beste! Je optimisme is aanstekelijk en wij thuisblijvers zijn dankbaar voor alles wat je hebt gedeeld met ons.

  • 23 Augustus 2014 - 15:35

    Willem:

    Mooi verslag van een reis met contacten met de lokale mensen, zoals het hoort !

  • 23 Augustus 2014 - 18:05

    Gé Ansems:

    Mooi verslag Nic, je hebt er veel werk ingestoken. Ongelooflijk wat je allemaal gedaan hebt in het geboorteland van mijn vader en het geboorteland van mijn schoonouders. Mijn vader had altijd heimwee naar Indonesie, toen nog Indie.

  • 24 Augustus 2014 - 21:58

    Louis:

    Niek dan keluargamu, dank voor je interessante reisbrieven. Jullie hebben het wel heel goed uitgezocht en aangepakt. Bij elke brief krijg ik het gevoel:"nog één keertje te gaan. Met mij gaat het langzaamaan beter na die 2 hersenschuddingen. Gisteren voor het eerst weer gedanst, Heerlijk. Leuk om zo te reizen met een optimaal contact met de bevolking, en -langzaam op de fiets- alles in je kunnen opnemen. Genieten jullie nog lekker verder en graag ons laten delen.
    Selamat Jalan, teman-temanku! Jullie indra.

  • 25 Augustus 2014 - 11:24

    Judith:

    Wat een fantastisch mooie reis heb je gemaakt pap! Wat leuk om al deze mensen te ontmoeten en op je fiets het land door te gaan, echt heel bijzonder! Ik hoop dat ik op mijn 65e dat ook nog allemaal doe, als t de genen zijn dan zit dat wel goed:-) Wel weer heel fijn om je morgen weer te zien, veel liefs van mij

  • 26 Augustus 2014 - 20:00

    Hicham (Postnl). :

    Knap hoor om zo'n aventuur in je eentje te doen,
    Bij het lezen van ieder woord lees je en voel je dat je echt
    Alles met passie doet. Ga zo door nic.
    Ben wel nieuwsgierig naar je volgende fietsavontuur.

    Gr. Hicham

  • 28 Augustus 2014 - 12:26

    Adhi Purnomo:

    Thank you very much for everything you have shared with us in other day...me and all of us are so appreciated with that...hope we can make a good relationship, and keep in touch all the time, especially about young generation issue...hope you would like to give a bit touch and tips.

    I have read the things on your history, what a good journey you have done since when you were in Indonesia....somehow everytime when you were cycling your bike and look around and could be your new experience.

    Thank you very much...
    Adhi Purnomo (Dompu English club tutor)

  • 30 Augustus 2014 - 00:31

    Alex:

    Hoi NIC,
    ik zou het je niet na hebben gedaan, zo in je eentje. Fijn om zo een indruk te hebben gekregen. Ik heb zelf een veel romantischer beeld van Indonesië opgebouwd, dus goed om er een goed beeld van te krijgen. Met name hoe religieusiteit de maatschappij tekent.
    Dank voor je mooie verhalen van binnen uit
    See you om THE road!
    Alex

  • 03 September 2014 - 23:42

    Edward Loos:

    Beste Nic,
    Bedankt voor de link naar jouw reis website !
    Indrukwekkende, persoonlijke en boeiende reportages!
    Ik ga zo nu en dan eens een stuk van een van je reizen lezen.
    Vriendelijke groeten, Edward

  • 13 September 2014 - 06:07

    Ethleen :

    Ho Nic,
    Erg interessant, mooi en boeiend verslag. Heel bijzonder om zo'n reis te mogen maken. Groetjes

  • 15 September 2014 - 16:21

    Tim Klaasen:

    wat een avontuur! leuk verslag.

  • 26 September 2014 - 00:10

    Anja Smink:

    Hallo Nic, Prachtige reisverslagen!
    Twee jaar geleden waren wij naar Java vanwege een bruiloft en naar Bali. Heel indrukwekkend. Op veel locaties die je beschrijft zijn wij ook geweest. Erg leuk om dat ook op de foto's terug te zien. Wat mij het meest bij staat is de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de bewoners. En de tevredenheid, ondanks de armoede.

  • 04 Oktober 2014 - 21:20

    Ton Tijhuis:

    hoi Nic Las t vandaag allemaal nog eens over en zo herleefden m'n herinneringen aan mijn reizen daar !!Je gaat zeker nog eens verwacht ik! geluk TON

  • 07 Oktober 2014 - 12:54

    Bakary:

    hi nic wat een wounderfull verhalen ik hou echt van de manier waarop u regelen die u bezoekt is wounderful papa je bent een goede schrijver ik wis ik zijn als je zoals je bent intelligent bedankt voor uw goede voeding om mensen hoop ik naar alle plaatsen je hebt vsit een dag geweest . alsjeblieft niet voor mijn land om een ​​goed verhaal over de Gambia schrijven

  • 13 November 2014 - 20:35

    Lisa:

    Leuk, Nic, om te lezen. Jij duikt echt in zo'n land. En je bent zo begaan met de mensen. Dat zouden meer mensen moeten zijn.. Leuke foto's ook! Ook die bij de waterval. Dat was weer een onvergetelijke ervaring.. What's next?

  • 07 Februari 2015 - 17:38

    Ruud Uit Amerongen:

    Wat 'n leuke reis Nic. Ga er zeker over denken dit in te plannen dit of komend jaar. Ik zag je op de beurs in de RAI. Zal ook je andere verslagen gaan bekijken.
    Groetjes
    Ruud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nic

Beste vrienden, Ik vertrek op zondag 27 mei 2012 met de fiets van Amsterdam naar Istanbul. Dit is een droom, die ik nu waar wil maken. Ik volg de Rijn tot Mainz en dan naar Regensburg waar ik de Donau wil oppakken.Via Budapest, Beograd kom ik dan uiteindelijk bij Constanza aan de Zwarte Zee. Daar vandaan wil ik dan nog naar Istanbul, als ik genoeg tijd en energie over heb. Ik totaal is het meer dan 3000 km.

Actief sinds 14 Mei 2012
Verslag gelezen: 5643
Totaal aantal bezoekers 186622

Voorgaande reizen:

17 September 2017 - 01 December 2017

FIETSREIS van PAMPLONA naar GAMBIA

27 Augustus 2016 - 03 Oktober 2016

Fietsreis naar Santiago de Compostela

21 Februari 2015 - 07 Maart 2016

The GAMBIA

10 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Indonesië

13 Januari 2014 - 27 Januari 2014

Gambia en Bakary

04 Maart 2013 - 13 Maart 2013

Cape Argus Cycle Tour

08 Januari 2013 - 26 Januari 2013

SURINAME

27 Mei 2012 - 15 Juli 2012

Een droom om waar te maken.....

Landen bezocht: