Van Jakarta naar Yogyakarta. - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu Van Jakarta naar Yogyakarta. - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu

Van Jakarta naar Yogyakarta.

Blijf op de hoogte en volg Nic

19 Juli 2014 | Indonesië, Jogjakarta

We zijn in Yogyakarta aangekomen. Gisterochtend, vrijdag 18 juli hoorden we van het neerschieten van het vliegtuig van Malaysian Airlines boven Oekraïne. Dit zet onze reis wel in een ander perspectief. Veel Nederlanders omgekomen, ook vrienden van vrienden van ons. Nederlanders die net als wij op weg waren naar Java en Bali. In ons hotel in Pandangaran kwam een telefoontje binnen, annulering voor 4 personen. Dat is wel heel dichtbij.
Eens te meer beseffen we dat je moet genieten.....

Indonesië is een heel groot land, 200 miljoen inwoners. De bevolking groeit met bijna 2 miljoen per jaar. Alleen Java is al 4 x Nederland met 120 miljoen inwoners. Java is het vierde eiland in grootte van Indonesië. Hier vindt de meeste economische activiteit plaats, de meeste mensen wonen hier. De regering is de laatste jaren actief geweest met een transmigratie beleid. Bewoners stimuleren om naar de minder bevolkte eilanden van Indonesië te gaan, met het aanbieden van gratis grond en een premie voor de eerste jaren.

Heeft niet goed gewerkt, de grond op Java is veel vruchtbaarder vanwege de lava van de vele vulkanen. Het niet goed mixen met de oorspronkelijke bewoners van de andere eilanden was een andere reden waarom hiervan afgestapt is. Beter zou zijn om een campagne te starten van geboortebeperking en het stimuleren van meer economische activiteit.

Rijdend in ons busje met chauffeur Toto en Nederlands sprekende gids Adil zien we veel bedrijvigheid langs de weg in de vele lintdorpen. Van verkoop van levensmiddelen tot het bouwen en repareren van huizen en het maken van allerlei gebruiksvoorwerpen. Meer naar het oosten, we begonnen in Jakarta zien we meer paard en wagens en heel veel brommers en scooters en zelfs fietsen. De auto's die er dan nog rondrijden zijn meestal van toeristen en heel veel vrachtauto's met ronkende uitlaten. Aan de uitstoot van uitlaatgassen wordt weinig gedaan, in Jakarta hangt bij windstil weer een dikke smog. Meer naar het oosten wordt dit enigszins minder, maar dan moet je niet achter een vrachtauto rijden.
Het heeft geen grote prioriteit, de uitstoot van auto's en fabrieken te verminderen. Economische activiteiten vergroten, bevolkingspolitiek voeren en de armoede verminderen gaan altijd voor. Waar kennen we deze discussie van? Is heel goed te mixen, zou ik zeggen. In zeker opzicht is Indonesië een rijk land, veel natuurlijke hulpbronnen. Zilver, koper, olie, hout, rubber, koffie, cacao, bananen, rijst, palmolie, thee enz. worden deels voor de bevolking gebruikt en deels voor de export. Voor de grondstoffen olie, hout en palmolie zijn er door multinationals jarenlange contracten afgesloten, waardoor de meeste opbrengst naar het buitenland verdwijnt.
Waar zag ik dat ook al eerder? In Suriname, daar is het nu aan het veranderen. Hopelijk krijgt de nieuwe president Jokowi, als hij wordt gekozen, het voor elkaar om dit te doorbreken. 22 juli is de uitslag van de presidentsverkiezing.

Na Jakarta zijn we gereden naar Bandung, een theeplantage bezocht en de Angklung muziekschool van Pak Ujo. Kinderen, van klein tot groot gaven een muziek en dans demonstratie. Alle toeristen worden hier naar toe geleid, maar ik zou het niet willen missen. Heel mooi allemaal, zelfs een echt orkest met Angklung instrumenten was er te beluisteren, zie de foto's.

Onderweg bezochten we het traditionele dorp Kampung Naga. Hier is geen electriciteit en leven de bewoners van het toerisme, visvangst en rijst verbouwen.

Verder naar het oosten naar de kust naar het vissersdorp Pangandaran. Onderweg een traditioneel dorp, de kampong Naga bezocht. 300 mensen wonen er aan de rivier, geen electriciteit en stromend water. Zij leven van het kweken van vis, rijst verbouwen en toeristen rondleiden.

Voor de kust van Pangandaran is er in 2006 een zeebeving met tsunami geweest, dorp deels verwoest, honderden mensen omgekomen. Er worden weer nieuwe hotels gebouwd, veel vissersboten op het strand, de belangrijkste economische activiteit hier. Met een boot het binnenland ingevaren om de Green Canyon met waterval te zien. Het had net 3 dagen geregend, waardoor het water troebel was. Normaal regent het in deze tijd van het jaar niet of nauwelijks. Klimaatverandering?

Nu dan in Yogyakarta, hier blijven we 3 dagen. Vanmorgen het paleis van de Sultan bezocht. Veel cadeau's gezien van Juliana en Bernhard, in de 70er jaren geschonken. De Sultan is de gouverneur van Yogyakarta en omgeving, deels een symbolische functie, deels met invloed naar het dagelijks bestuur. Valt wel onder de regering van Jakarta, maar is ook een soort vrijstaat op Java, is ons verteld. We werden rondgeleid door
een Nederlands sprekende man van 65 jaar, zijn voornaam is Johannes, zijn vrouw heet Theresia. Laten dat nou precies de voornamen ook zijn van mijn ouders.

Vanavond naar een diner met dans- en muziekvoorstelling, aangeboden door ons reisbureau. Deels hebben we deze reis zelf georganiseerd, vlucht, begin airbnb in Jakarta en eindhotel op Bali. Het programma daar tussenin is met veel maatwerk samengesteld door Indonesia Travel in Geldrop.
De voorstelling Wayang Orang is een Javaans liefdesverhaal, mooie dansen, muziek en kleding. Het verhaal gaat over een jonge vrouw die door het vuur moet lopen zonder te verbranden, daarmee bewijst ze dat ze kuis is gebleven. Kom daar nog maar eens om.....

• 19 Juli 2014 - 16:49

Terri:

Ahhhhhhh, muziek, dans, sawa'a, thee plantages, en... Yogya! Het gaat absoluut de goede kant op, hé?! Dank voor je verhalende verslag en je persoonlijke reflecties & analyses... zeer waardevolle/interessant!
    Hé Nic, ben benieuwd: merken jullie veel van de Ramadan? Meer/minder op het platteland vs/ grote stad? Ik weet van Marokko en Egypte dat er in dat opzicht best veel sociale controle is; enig idee of het op Java ook zo is?

• 19 Juli 2014 - 19:27

Frans Blom:

Hoi Nic,
    Dank voor je verslag en nog veel plezier!
    groet,
    Frans.

• 19 Juli 2014 - 21:31

Bob:

Kijk even naar de lens van je camera het lijkt wel of er een vlek op zit

• 20 Juli 2014 - 09:30

Leuk om weer een beetje mee te reizen. Groeten Addie en Flore

• 20 Juli 2014 - 11:32

Martijn:

Hoi Nic,
    Ja mooi verslag , leuk om te lezen en foto's ,
    Veel plezier en groetjes ,
    martijn

• 20 Juli 2014 - 18:29

Gé Ansems:

Mooi verslag Nic. Geweldig dat je tijdens je vakantie de moeite neemt om jouw ervaringen op te schrijven. Ik ben er zelf nooit toe overgegaan, hoewel destijds met de reis naar Australie ik wel een video-reportageheb gemaakt. We vlogen dezelfde route met Malaysan airlines naar Kualumpur als het uit de lucht geschoten vliegtuig. Op een beeldscherm zag je hoe het vliegtuig vloog, ook via de Ukraine. Afschuwelijk die aanslag en de wijze waarop de door Poetin en de zijnen gesteunde rebellen omgaan met de doden, respectloos. Nederland in in shock, maar demonstraties voor de Russische ambassade blijven uit. Vorig jaar zaten Rutte en het koningspaar nog naast Poetin in het stadion tijdens de Olympische Winterspelen, terwijl de regeringsleiders van andere landen demonstratief wegbleven. En over vier jaar zitten het koningspaar en de dan zittende premier weer de tribune in Rusland tijdens het wereldkampioenschap voetbal. Ja sport en handel gaan voor de moraal, zoals we destijds tijdens de dictatuur ook deelnemen aan het voetbalkampioenschap in Argentinie. Dat geeft de mens toch te denken. Ik cynisch? Hoe dat zo? Maar ondanks alles wens ik jullie nog veel plezier op jullie interessante vakantie. Het heeft geen zin je vakantie te laten verpesten. Hartelijke groeten ook aan Agnes, Tino en Tessa<

• 21 Juli 2014 - 11:26

Jeannette:

Ha Nic,

Altijd leuk om wat over je verre reizen te lezen.Knap hoe je het allemaal op papier weet te krijgen.
    Heb aan jullie gedacht toen we hier hoorden van het neergehaalde vliegtuig,echt te bizar voor woorden...
    *Je moet wel de kans krijgen om te mogen genieten.
    maar ik begrijp wat je bedoeld hoor.
    Ik wens jullie een hele mooie vakantie toe.

Jeannette

• 21 Juli 2014 - 13:35

Bakary:

whats a wonderful stories from u papa you really making me to know more about Indonesian life culture and the way interaction with towns people .what an intelligent man god have created nic thanks for your kind attention and spending all your time writing this report.extend my greeting to all the family and stay save enjoy. timo Tessa and mum Agnes mis you all....

• 27 Juli 2014 - 03:27

Bakary:

Nic thanks for making me to no more about indonasia papa big bravo to you and your family.

• 23 Mei 2022 - 21:16

Alex:

Dag Nic,

Vind dit verslag terug uit 2014, waar Poetin een belangrijk gespreksonderwerp is.
    Mooi al je verhalen.

Groet,