De Camino en aankomst in Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu De Camino en aankomst in Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu

De Camino en aankomst in Santiago de Compostela

Door: Nic

Blijf op de hoogte en volg Nic

28 September 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Van Lit-et-Mixe tot Santiago de Compostela.

Vanmiddag aangekomen in Santiago de Compostela na een fietsreis van 2615 km. Ik ben 33 dagen onderweg geweest, daarvan 29 dagen gefietst.

In Spanje wordt deze pelgrimsroute de Camino de Santiago genoemd.
Er zijn meerdere routes door Spanje. Ik heb de Camino Francés gefietst. De laatste dagen waren best zwaar. Veel klimmen, 7-10 % en in combinatie met hoge luchtvochtigheid in de ochtend en behoorlijk warm in de middag voelde het zwaarder aan dan de Cebreiro (1300 m) of de Cruz de Ferro (1500m).

Was nog even van plan door te fietsen naar Cabo de Finisterre. Daar zie ik nu van af. Het is mooi zo.

Maar wat was het een mooie belevenis. De echte Camino begint eigenlijk pas in Spanje. Na de Pyreneeën, vanaf St. Jean Pied de Port, wordt het ineens veel drukker.



De meeste lopers, maar ook veel fietsers beginnen daar. Overdag als fietser zie je niet veel anderen. Dat wilde ik ook graag, alleen fietsen. De lopers volgen meestal een ander pad dan de fietsers. Soms naast elkaar, soms ver van elkaar af. 's Avonds in de albergues ontmoet je andere lopers en soms enkele fietsers en is het altijd reuze gezellig. Vanuit de hele wereld zijn er hier mensen onderweg. Heb veel Australiërs gesproken, maar ook mensen uit de USA, Israël, Duitsland, Zuid-Afrika en zelfs uit Zuid-Korea en Moldavië. Albergues zijn herbergen voor pelgrims, waar je op grote slaapzalen in stapelbedden goedkoop kunt overnachten. Om 22.00 uur gaat t licht uit en om 06.00 uur weer aan. Sommige lopers gaan om 05.00 uur al op pad. Om 08.00 uur moet iedereen vertrokken zijn. En altijd is er minstens een snurker bij.... Ben je na een nacht aan gewend. De albergues vind je overal, ook in kleine dorpen.

Ik heb vooral genoten van het Spaanse landschap. Tussen Logroňo en voorbij León fiets je op een hoogte van 850 meter en genoot ik van het golvende land, waar het graan net was gemaaid, en de mooie vergezichten.



Daarnaast genoot ik van het alleen fietsen, met mijn gedachten en beslommeringen overdag, werkte als een vorm van meditatie voor mij en het contact met velen in de albergues in de avond en op mijn "vrije" dagen.

In Spanje ben ik een dag langer gebleven in Logroňo en León. In Logroňo begon net een wijnfeest van enkele dagen, met veel muziekgroepen en natuurlijk wijn. Veel tieners liepen er met grote colaflessen, waarvan ik pas na een tijdje doorhad dat er wijn in zat.
In León ben ik gebleven, omdat het een mooie stad is. Veel te zien, vooral de kathedraal. In de avond heb ik in die kathedraal een concert, van fluit en percussion bijgewoond.

Onderweg kwam ik op een zondagmorgen in een processie terecht in Santo Domingo de la Calzada, Heilige Dominicus van de straat. Dominicus werd rondgedragen door de straten van dit plaatsje. Ben met mijn paspoort in de hand naar de pastoor gelopen en zei tegen hem dat ik de achterkleinzoon van hun Heilige Dominicus ben. Ben vernoemd naar deze man, officieel is mijn naam Dominicus Christiaan Joseph. Hij kon de grap wel waarderen.



Als blijk van het gewone van Dominicus, hij hield ook kippen, is er een kippenhok gebouwd in deze kerk met 2 echte kippen erin. Een haan en een hen.

Na Estella ben ik langzamer gaan fietsen. Kwam er achter dat ik genoeg tijd had. Ben naar 70 km per dag gegaan. Daarvoor reed ik gemiddeld boven de 100 km per dag. Kon daardoor beter genieten onderweg, meer stoppen en foto's nemen. Misschien wil ik nog weleens de camino of delen ervan gaan lopen.

Onderweg veel mede-pelgrims, lopers en fietsers gesproken. Ieder heeft zijn eigen reden en motivatie om zo'n tocht te ondernemen. Ik heb er een aantal contacten aan overgehouden. Heb David Higgins (22) uit USA ontmoet. Hij loopt voor zijn goede doel "DavidWalkingForward" om sexual abused children mentaal en financieel bij te staan. In Estella Hans uit Duitsland ontmoet. Hij is komen fietsen vanuit Trier. In León met Zohar uit Israël opgetrokken. Haar ouders hebben me uitgenodigd hen een keer te bezoeken. Anne Mette uit Denemarken gesproken. Een paar weken na mijn aankomst meldde ze mij dat ze in Santiago was aangekomen. In Santiago kennis gemaakt met Hans uit 's-Hertogenbosch. Hij heeft de route vanuit Portugal gelopen èn naar Finestère voor Daan, de overleden zoon van een vriend. Een andere fietser, Dan uit Amsterdam, ook ontmoet in Santiago. Hij was vanuit Haarlem komen fietsen. Met hem en 8 anderen gratis gegeten in Hostal de los Reyes Católicos. Elke dag kunnen 10 pelgrims zich melden voor een gratis maaltijd. Komt uit vroeger tijden.

In totaal gefietst:
19000 hoogtemeters, 1530 m max hoogte, 16% max klim,
172 uur, 15,3 km/uur, 29 dagen, 90 km/dag, 6 uur/dag, 2615 km.

Fiets 21 kg (incl. kettingslot en water), baggage 24 kg,
eigen gewicht bij vertrek 73,5 kg, bij thuiskomst 70 kg.

Nog 4 dagen in Santiago gebleven.
In Santiago het pelgrimsmuseum bezocht en de kathedraal een paar keer. Daar worden elke dag speciaal voor pelgrims H. Missen opgedragen. Zeker de helft van de mensen die je ziet op straat, misschien wel meer, zijn pelgrims. In de kathedraal meegemaakt dat de botafumeiro wordt geslingerd. Het is het grootste wierookvat ter wereld. Het verhaal wil dat deze zo groot is en zo hoog wordt geslingerd, bijna een halve cirkel met een doorsnee van 40 meter, om de stank in vroeger tijden van de vele ongewassen pelgrims te verdrijven. Misschien is het nog steeds nodig, veel lopende pelgrims slapen in hun kleren en wassen zich smorgens niet.

Achter het grote en indrukwekkende altaar met veel goud in de kathedraal is de crypte van Sint Jacobus. Althans zo gaat het verhaal. Zijn botten zouden er liggen. In mijn eerste verhaal schreef ik er al iets over. Zijn botten zouden jarenlang op een geheime plaats verborgen zijn geweest. Deze crypte is vrij te bezichtigen. De R.K. Kerk heeft nooit toegestaan om de echtheid te onderzoeken. Belang als ze erbij heeft om deze pelgrimsplaats, en dat geldt voor meer relikwieën in de wereld, in stand te houden. Er hangt dan ook een hele cultus om dit gebeuren en deze pelgrimmage heen.

Uiteindelijk telt alleen datgene wat je er zelf aan beleeft en uithaalt.

Onderweg zag ik ook velen met een grote schelp aan hun tas of om hun nek. Jacobus zou gevonden zijn dicht bij de zee onder zand en schelpen. Daar komt het idee vandaan om een Jacobsschelp mee te dragen. Ook werd het vroeger al gedragen om te laten zien dat je als pelgrim op weg bent naar het graf van de heilige Jacobus. Voor mensen langs de route ben je duidelijk te herkennen en kunnen ze je eten en een slaapplaats aanbieden. Veel pelgrims waren arm en afhankelijk van giften en de goede zorg van anderen. Tegenwoordig is het misschien wel andersom. Veel pelgrims kunnen het zich veroorloven om deze tocht te maken en komen door streken, zeker in Spanje, waar de mensen het niet breed hebben en misschien wel armoede aanwezig is.
Zelf heb ik geen Jacobsschelp aan mijn fiets gehangen.

In de kathedraal van Santiago wordt de BOTAFUMEIRO rondgeslingerd:



In Santiago nog naar kleine jazzcafé's geweest waar zeer goede muziek werd gespeeld. Santiago de Compostela is een interessante en boeiende stad.

Muchas gracias,
voor allen die mij gevolgd en gesteund hebben en ik wens degenen die onderweg zijn een Buen Camino.

Nog even deze toegift:
Onderweg zijn is mooier dan aankomen.

  • 28 September 2016 - 23:42

    Terri:

    FANTASTICO!

    Dankzij je beschrijvingen, zie het een beetje voorbij flitsen, als in een film: een bijna eindeloze reeks van indrukken & impressies & emoties & ontmoetingen. Ook het bewust zijn van je lichaam, niet alleen de inspanning/spieren/kracht/pijn/moeheid, maar ook wat zich afspeelt in je hoofd. Mooi het contrast tussen het vaak alleen zijn overdag en dan 's avonds die contacten, de verbroedering. Proficiat, Nic, geniet er nog van je dagen daar & een fijne reis straks naar huis!

  • 29 September 2016 - 07:07

    Mariette Van Hees :

    Nic, Een topprestatie.
    Wat zul je genoten hebben van iedere stap .....trap op je fiets.
    Heb net een boek gelezen. "Ik ga op onderweg en laat achter.."
    prachtig ook een weg naar Santiago.
    Ik begrijp je reis en dat iedere dag weer echt een nieuwe dag is.
    Mooi dat het allemaal gelukt is.
    Je zal wel heel dankbaar zijn
    Groet je zus Mariette

  • 29 September 2016 - 09:08

    Martijn:

    Hoi Nic ,

    Prachtige fietstocht en heel leuk om te lezen !
    een prestatie waar je trots op mag zijn !

    Goede reis terug en groetjes

  • 29 September 2016 - 09:37

    Lisa:

    Geweldig idee én prestatie Nic! Het moet inderdaad wel heel bijzonder zijn, zi'n trip, merendeels alleen. Een hoop denkwerk en ook gewoon 'zijn' en genieten van de natuur en het fietsen. Geen zadelijn of ander herenleed? Haha (ken je dat boek niet? Zadelpijn en ander damesleed van Liza van sambeek, hilarisch). En hoe nu weer terug? Vliegtuig?

  • 29 September 2016 - 10:26

    Lia:

    GEFELICITEERD NIC, wat een geweldige prestatie en ervaring. Ben je nu een ander mens geworden?
    Fijne dagen nog!

  • 29 September 2016 - 11:17

    Piet:

    Nic,
    Wat een prestatie, geweldig. Gefeliciteerd .
    Mooi om je verhalen te lezen, geeft een mooie indruk ,
    wat je allemaal mee maakt.
    Geniet ze daar nog van je prestatie, en voor 3 oct. een
    goeie terugreis met een warm welkom thuis.
    Groetjes Piet.

  • 29 September 2016 - 11:55

    Jos Van Der Valk:

    Wat een toeval!!

    Nic, in de eerste helft van april zijn Tara en ik een aantal dagen in Logrones geweest. Op bezoek bij Spaans-Nederlandse vrienden. Barcelona-Logrones (trein)-Bilbao (bus). Inderdaad mooi landschap.
    Zie je op 9 oktober. De kippen zijn al aan het erk.
    Jos
    29/9

  • 29 September 2016 - 12:36

    Hub.:

    Proficiat Nic: een hele prestatie. Geweldig! Leuk dat je ook van andere dingen hebt kunnen genieten dan alleen het fietsen. Ik ken de camino vrij goed, maar heb in die streken nog nooit gefietst: ben benieuwd naar je ervaringen. Meer dan welkom in Groningen om er nog wat over te vertellen, groet, Hub.

  • 29 September 2016 - 14:35

    Marja:

    Hoi Nic,
    leuk en een hele prestatie. Geniet van je dagen Santiago.... en dat wordt afkicken straks in A'dam. Waarschijnlijk maak je een nieuw sportief plan. Groet, Marja

  • 29 September 2016 - 15:58

    Conny Van Der Riet:

    NIC Hartelijk Gefeliciteerd met het volbrengen van deze tocht. Petje af hoor, wat een prestatie. ik doe het je niet na, geweldig. Liefs Conny

  • 29 September 2016 - 18:07

    Marlo:

    Leuk leesvoer Nic, werkt zeer enthousiasmerend.Fijn dat het zo goed is gegaan, behalve de wat zwaardere dagen aan het eind. Wordt er niet veel "gezaagd" op zo'n slaapzaal in de Albergues?

  • 29 September 2016 - 18:14

    Nellie Kossen:

    Hoi Nic,

    Wat een geweldige prestatie! Gefeliciteerd! Ik ben trots op je. Wat zult je genoten hebben van deze prachtige fietstocht. Ik ben benieuwd naar je verhalen. Nog een paar mooie dagen toegewenst en een goede terugreis. Veel liefs, groet, Nellie

  • 29 September 2016 - 18:17

    Bakary Keita:

    its really amazing to see the age you are doing this am so really proud of you Nic, i think you have already brake a record, keep the momentum up lamin.

  • 29 September 2016 - 18:21

    Bakary Keita:

    i cant really believe this all the way from Holland to Spain with a bike OMG whats a grate man you are .....

  • 29 September 2016 - 18:48

    Fred:

    Hoi Nic,

    Ik kan me voorstellen dat Noord-Spanje veruit het zwaarste deel van het traject is. Maar je hebt het gered en bent voor de herfststormen gearriveerd.
    Nog een paar mooie dagen in Santiago gewenst, een goede terugreis en natuurlijk tot ziens op school of op een van de meao-borrels
    Fred

  • 29 September 2016 - 20:19

    Johnny:

    Beste Nic, prachtige verhalen is aan jou wel toevertrouwd. Hartstikke mooi dat je tevreden terug kan kijken van de mooie momenten, ontmoetingen en ontberingen. Zie je snel.

  • 29 September 2016 - 21:22

    Loes:

    Hoi Nic,

    Jeminee Nic ik ben trots op je. Eerst een krom mannetje en dan nu deze top prestatie.
    Ik kwam Timo tegen in de Rijnstraat. En die sprak me zowaar aan heel gezellig en open.

    Ik moet zeggen wat een verandering. Was heel leuk. Maar je komt snel al weer terug he we spreken elkaar snel. Hier drukte van belang met een tweeling erbij wel heel leuk hoor.

    Goede terug reis en nogmaals petje af xx Loes

  • 29 September 2016 - 22:18

    Thomas Kos:

    Wat een prachtige prestatie, Nic.

    En daarnaast voor ons als thuisblijvers een prachtig verslag net alsof we meereisden.
    Als ik je verslagen lees krijg ik ook de kriebels om mijn trekking bike uit het vet te halen.
    Helaas zijn wij nog niet gepensioneerd . Maar wellicht komt dat nog .
    Nogmaals gefeliciteerd en tot kijk.
    Petje af.
    Met gr. Thomas Kos mede namens Nouk

  • 30 September 2016 - 11:20

    Ries:

    Nic,

    Wat fijn om te lezen dat het je goed gaat en dat je het zo naar je zin hebt. Geweldig.
    Geen last meer van de spieren? Geniet er van en we zien elkaar op de boot volgende week zondag 9 oktober. Zal ik eieren bakken?

    Groeten
    Ries

  • 30 September 2016 - 22:11

    Agnes:

    Lieve Nic,

    We hebben je al gefeliciteerd via de Whatsapp en je ook daar kunnen volgen. Wat een mooie prestatie en ervaring, maar we zien je graag heel terug op 3 oktober! Ook de hond mist je. Hopelijk kan Tessa van jouw foto's en video's een mooie video editen.
    Nu nog effe genieten van de sfeer en de omgeving!

    XX Agnes (en T&T)


  • 02 Oktober 2016 - 01:36

    Timo Van Der Riet:

    Goede prestatie en ook goed geschreven deze afsluiten van je fiets tocht. Xx je zoon, wilde ook dat je zag dat ik persoonlijk ook lees.

  • 02 Oktober 2016 - 22:07

    Judith:

    Wat een prachtige reis Pap! Ik hoop dat ik net zo fit en actief als jou blijf later!

    Fijne terugreis en we zien elkaar di! Mats en Liv kijken ook erg uit naar je terugkomst,
    Veel liefs!

  • 04 Oktober 2016 - 15:35

    Addie De Visser:

    Ik neem maar weer mijn petje voor je af. Heb je wel een stempel afgehaald als bewijs. Tot op het lustrum. Addie

  • 12 Oktober 2016 - 14:29

    Jan Van De Haar:

    een diepe buiging - wat goed en wat een enorme prestatie !! Ik doe het je niet na, droom er
    wel van en wellicht eendag zou ik het ook wel willen cq kunnen doen.
    je hebt vele kathedralen bezocht goede rustpunten om de geest te verrijken -en stil te staan
    bij het feit dat er toch meer tussen hemel en aarde bestaat als wat menigeen denkt.
    Nic, wat een wereldreis & wereldse ervaring - bravo, salutti & chapeau
    een goede groet uit Mijdrecht, Jan

  • 01 Januari 2017 - 20:10

    Riet Beukert:

    Mooie reis en films/foto's en zeker ook een uitdaging.
    Riet Beukert (van redactie Fietsplan

  • 05 Februari 2017 - 11:32

    Salieu Jammeh:

    I am truly impress and inspired via your bikes trips,and therefore i wish one day i join you for bike trips or we can do the same here in my country as well...

    Best Regards
    Salieu....

  • 25 April 2017 - 14:45

    Ineke Koek:

    Ha Nic, nu pas lees ik je verslag van je fietstocht door Noord-Spanje! Prachtig! Genoten van je verhaal, foto's en korte filmpjes. Fantastische! Knap hoor! Hoop je gauw weer eens te zien bij een leuk uitje in Nederland

  • 16 September 2017 - 08:02

    Alex Leenders:

    Hi Nic,
    Ruim na datum nu je klaarstaat voor je Gambia promotietocht je Caminio gelezen, na zelf slechts 450 km naar Frankrijk te hebben getrapt, krijg ik grote bewondering voor je rapportage en doorzettingsvermogen. Over focussen gesproken...
    Groet en succes met je nieuwe tocht!
    Alex

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nic

Beste vrienden, Ik vertrek op zondag 27 mei 2012 met de fiets van Amsterdam naar Istanbul. Dit is een droom, die ik nu waar wil maken. Ik volg de Rijn tot Mainz en dan naar Regensburg waar ik de Donau wil oppakken.Via Budapest, Beograd kom ik dan uiteindelijk bij Constanza aan de Zwarte Zee. Daar vandaan wil ik dan nog naar Istanbul, als ik genoeg tijd en energie over heb. Ik totaal is het meer dan 3000 km.

Actief sinds 14 Mei 2012
Verslag gelezen: 8119
Totaal aantal bezoekers 186571

Voorgaande reizen:

17 September 2017 - 01 December 2017

FIETSREIS van PAMPLONA naar GAMBIA

27 Augustus 2016 - 03 Oktober 2016

Fietsreis naar Santiago de Compostela

21 Februari 2015 - 07 Maart 2016

The GAMBIA

10 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Indonesië

13 Januari 2014 - 27 Januari 2014

Gambia en Bakary

04 Maart 2013 - 13 Maart 2013

Cape Argus Cycle Tour

08 Januari 2013 - 26 Januari 2013

SURINAME

27 Mei 2012 - 15 Juli 2012

Een droom om waar te maken.....

Landen bezocht: