BEZOEK AAN GTTI ANNEX MANSA KONKO, Gambia. - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu BEZOEK AAN GTTI ANNEX MANSA KONKO, Gambia. - Reisverslag uit Gambia, Guinea-Bissau van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu

BEZOEK AAN GTTI ANNEX MANSA KONKO, Gambia.

Blijf op de hoogte en volg Nic

21 Augustus 2016 | Guinea-Bissau, Gambia

Dit reisverslag gaat over twee bezoeken aan Gambia, die in okt 2015 en jan/febr 2016 hebben plaatsgevonden.

Mijn volgende reis gaat naar Santiago de Compostela. Per fiets vertrek ik a.s. zaterdag, 27 aug 2016. Hierover volgt een aparte aankondiging.

Maar nu eerst Gambia.

DE SCHOOL IN MANSA KONKO.

De belangrijkste reden was, dat ik gevraagd ben om namens de Stichting MANSAKONKO een aantal zaken te regelen:
- de overdracht van een container met bouwmachines en -gereedschap
- de betaling van het schoolgeld voor 50 studenten
- het sealen van het dak van het schoolgebouw.

In okt 2015 was er vooral de overdracht van de container. Van Stichting Gered Gereedschap en de Vliegende Meubelmakers hadden wij deze container ontvangen. De vraag van hen was of wij een betrouwbare partner konden vinden die het gereedschap en de machines goed kon gebruiken.
De studenten van de Middelbare Beroepsopleiding, o.a. bouwkunde, kunnen hier heel goed gebruik van maken. Er is te weinig goed gereedschap en de tafels en stoelen die ook meegeleverd werden kwamen goed van pas. Bovendien wordt het geheel beheerd door het management en de docenten van het GTTI (Gambian Technical Training Institute).

Er volgde een officiële overdracht. Dit had ik van te voren afgesproken. Ook was afgesproken dat het vervoer deels door GTTI zou worden betaald. Wij hebben het vervoer (1900 euro) betaald van Gouda tot Banjul, de hoofdstad en havenplaats van Gambia. GTTI heeft de inklaringskosten en het vervoer (1400 euro) naar Mansa Konko betaald. Mansa Konko ligt zo'n 180 km ten oosten van Banjul.
Het grote voordeel hiervan was, los van het geld, dat GTTI de verantwoordelijkheid had om de inklaring zo kort mogelijk te laten duren. Wat normaal enkele weken kan duren was nu snel gebeurd. De container was al na 1 dag op de plaats van bestemming.

De overdracht was goed geregeld door directie en docenten van de school. De 50 studenten, waarvoor wij hadden toegezegd het schoolgeld voor het eerste jaar te betalen zaten allemaal keurig in het gelid klaar. Voor hen een lange tafel met daarachter de locatie-directeur de heer Fatty, de Imam van het dorp, een vertegenwoordiger van het dorp en een docent. Mij werd verzocht in het midden plaats te nemen.

De reden dat de Stichting Mansakonko heeft toegezegd het schoolgeld te betalen voor het eerste jaar van 50 studenten, is dat de meeste gezinnen het zich niet kunnen veroorloven om hun (oudere) kinderen naar vervolgonderwijs te laten gaan. De jaarlijkse kosten zijn voor jongens 100 euro en voor meisjes 70 euro. (Sommige duurdere opleidingen 120 euro). Ik had al gezien bij mijn vorige bezoek in febr 2015 dat er maar 11 studenten op school zaten. Wij hebben nu met de directie afgesproken dat de eerste 50 door ons worden betaald (5000 euro), maar alleen voor het eerste jaar. Voor het tweede jaar wordt door GTTI een sponsor gezocht. In ieder geval is het hun verantwoordelijkheid. Er wordt niemand van school gestuurd is door hen toegezegd.

De Imam opende de bijeenkomst met gebed. De directeur hield een praatje over hard werken en je diploma behalen. De vertegenwoordiger van het dorp zei iets soortgelijks en ik vertelde dat door een vakopleiding zij wellicht werk kunnen vinden of zelf een bedrijf kunnen starten. Ook vertelde ik dat het schoolgebouw wat er nu staat (3 lokalen) met sponsorgeld van de Stichting Mansakonko is gefinancierd en door andere studenten van GTTI en lokale mensen gebouwd is. Ook studenten van de bouw- en metaal afdeling van het ROC van Amsterdam hebben hieraan meegewerkt. Wij gaan nu verder met fundraisen voor de overige 3 lokalen, zodat over enkele jaren het hele gebouw af is. Maar jullie worden wel geacht aan de bouw mee te werken, gaf ik nog als toevoeging.

Mijn vervolgbezoek aan de directie van GTTI in Kanifing en de school in Mansa Konko was in febr 2016.
GTTI heeft zo`n 2500 studenten in vooral de technische vakken, ook ICT. Er zijn 3 locaties: Kanifing (ruim 2000 studenten), Banjul (300 studenten) en Mansa Konko (72 studenten). Er wordt nog een locatie gebouwd meer in het oosten van het land. Veel meisjes volgen bouwkunde en electrotechniek. Meisjes betalen 70% van het schoolgeld. Dit om hen te stimuleren om de technische vakken te volgen. Vergeleken met Nederland volgen er verhoudingsgewijs meer meisjes deze vorm van Middelbaar Beroepsonderwijs.
Met de directie sprak ik de fundraising door van de Stichting Mansakonko en overhandigde het beloofde geld. Wij hadden tussen november 2015 en januari 2016 ruim 4500 euro opgehaald.

Daarvoor, in april 2015, hadden wij ook al een fundraisingavond gehouden met Gambiaanse maaltijd en percussionmmuziek.
De opbrengst was uiteindelijk 4400 euro. Onze donateurs hebben in 2015 dus in totaal rond de 9000 euro opgebracht, daarvoor iedereen nogmaals heel hartelijk dank.

Voor 20 studenten hadden wij al betaald aan de school in oktober 2015. Voor de overige studenten hadden wij toegezegd te gaan betalen.
"Laat ze aub alvast hun lessen volgen, wij komen wel met het geld."
M.a.w. nu eens een keer niet het verhaal of gedoneerde gelden wel goed worden gebruikt, nee, deze school in Gambia kreeg van ons de toezegging dat wij het schoolgeld voor de overige 30 studenten alsnog zouden betalen (3200 euro). (zie ook: www.mansakonko.nl).

Tevens overhandigde ik 400 euro, zijnde de helft van de materiaalkosten om het dak (tijdelijk) te sealen.

Met de directie en andere mensen van GTTI zijn we in een grote bus met veel materiaal op het dak, naar Mansa Konko gereden. Eens per jaar gaat de centrale directie de verschillende locaties bezoeken. De studenten worden dan toegesproken, de vorderingen van hen worden besproken met de docenten en de benodigde leermiddelen worden er naar toe gebracht. Voor deze keer hadden ze deze bijeenkomst naar voren gehaald, kon ik mee om ook daar een praatje te houden. De hele busreis duurde ruim 4 uur, was een hele onderneming in de hitte van Gambia. Onderweg gaat er allemaal eten mee en was het reuze gezellig. Ik had een journalist gevraagd om mee te gaan en een verslag te maken van de bijeenkomst.

Eenmaal gearriveerd in Mansa Konko werden de studenten weer in slagorde opgesteld en sprak de directie hen toe. Weinig tot geen interactie. In mijn praatje probeerde ik het nog. Veel studenten kenden mij van de eerste keer in okt 2015. Om niet in herhaling te vallen (directie sprak veel over hard werken en je diploma behalen) gooide ik het over een andere boeg: ik sprak over integriteit, zeg wat je doet, en doe wat je zegt. Dit gebruikte ik ook altijd in mijn trainingen als docent op het ROC van Amsterdam.
In Gambia maak ik mee, maar net zo goed in Nederland, dat mensen hun afspraken lang niet altijd nakomen, betrouwbaarheid is dan ver te zoeken. Geen enkel bedrijf, school of samenleving kan functioneren zonder integriteit.
De studenten stelden mij de vraag, wie er voor het tweede jaar van hun opleiding betaalt. Deze vraag heb ik meteen doorgespeeld naar de directie. Nu is iedereen er getuige van dat het door de school wordt geregeld. Over integriteit gesproken.....

Na afloop kwamen een aantal studenten mij persoonlijk bedanken dat de Stichting Mansakonko voor hen het schoolgeld voor dit jaar betaald heeft. Op dat moment werd het voor mij duidelijk dat de leeftijd van de studenten uiteen loopt van 16 - 32 jaar. Velen hebben deze vorm van gratis onderwijs aangegrepen als een tweede kans. En hopelijk weerhoudt deze vakopleiding de jongeren ervan om de backway te nemen.....

Inmiddels is het dak door studenten en docenten waterdicht gemaakt en trotseert het de vele regenbuien. In Gambia regent het behoorlijk tussen juli en okt. Dit deel van het projekt is wat ons betreft ook geslaagd. GTTI en onze stichting hebben de reparatie van het dak gezamenlijk gefinancierd en ons voorstel om er een leerlingprojekt van te maken heeft de school overgenomen.


ANDERE BEZOEKEN.

Naast dit officiële bezoek heb ik een aantal privé bezoeken afgelegd. Heb me door Salieu met de fiets laten brengen naar een kliniek, door een Britse organisatie gesponsord en naar een names-giving-day van een baby van een paar weken oud.
Salieu is een 26 jarige fietser, die toeristen begeleidt en op plaatsen brengt waar je met de touroperators nooit komt. Heb hem 2 jaar geleden leren kennen bij mijn eerste wat langere fietstocht door Gambia. Inmiddels is hij begonnen aan een toeristen-opleiding. Geponsord door mij en een andere Nederlander. Door deze opleiding krijgt hij een officiële vergunning en kan hij zich melden bij hotels en touroperators. Hij wil daar zijn living van maken. Heb net 5 fietsen verzameld, gekregen van vrienden, voor Salieu. Zijn nu (dec 2016) onderweg naar Gambia. Hij kan deze dan meteen verhuren aan toeristen.

Op de names-giving-day van een 4 weken oude baby sprak ik de moeder. Bleek dat ze vrijwel geen Engels spreekt, dus geen opleiding heeft gevolgd. Engels wordt alleen op school geleerd. Ze was bovendien pas 16 jaar, dus waarschijnlijk sprake van uithuwelijking.

Zo'n 10% van de kinderen in Gambia gaan niet naar school. De basisschool is weliswaar gratis, maar kinderen moeten wel 2 uniformen hebben, een tas en schoenen. Daar komen dan nog boeken bij en er wordt op school eten gegeven. Dit betekent dat het eerste jaar rond de 90 euro kost, het tweede en volgende jaren 45 euro. Salieu zijn vader is 3 jaar geleden overleden. Samen met de armoede, die het gezin toch al teisterde, heeft dit tot gevolg gehad dat hij zijn school niet heeft afgemaakt en zijn 3 zussen ook niet. Zij zijn 9, 16 en 22 jaar nu (nov 2016). Nu gaan ze wel naar school en hebben ze weer enigszins een toekomst.

In de periode jan/febr 2016 zijn mijn kinderen Timo en Tessa ook een week mee geweest. Voor vakantie en om de baby, Muhammed Lamin Nic van Bakary en Ngoneh te zien. Bakary is in 2013 drie weken bij ons in Nederland geweest. We zijn met z`n vieren op hun bruiloft geweest in febr 2015.
Mijn sponsorzoon Bakary, inmiddels 30 jaar, heeft enige tijd geleden zijn ICT opleiding afgerond en nu een goede baan gevonden. Voel me erg vereerd dat hij zijn zoon naar mij heeft vernoemd. In Gambia noemen velen mij Lamin, eerstgeborene.

De andere bijnaam die ik daar gekregen heb is: mr. Check & Doublecheck.
Ik probeer hen te stimuleren om alles uitvoerig te controleren, dit geldt ook voor opleidingen die zij willen volgen. Veel opleidingen geven onvoldoende aan op welk niveau zij opleiden en of het voldoende is om er werk mee te krijgen. Ook probeer ik hen aan te moedigen meer initiatief te tonen om zo de regie over hun leven terug te nemen. Armoede en jaren met corruptie en geheime politie maken dat je wantrouwig en moedeloos wordt. Ik sponsor alleen kinderen en jongeren om weer naar school te gaan en voor het starten van een eigen onderneming. Daarbij zijn adviezen van groot belang. En afspraken met de ouders wanneer zij zelf het schoolgeld weer kunnen betalen. Voor jonge mensen, die een bedrijf willen starten, is de eerste opdracht altijd: schrijf maar een businessplan. Op het moment dat ik deze aanvulling schrijf (2 dec 2016), zijn net de verkiezingen gewonnen door Adama Barrow van de gezamenlijke oppositiepartijen: de Coalition. Dit kan tot een verbetering leiden voor Gambia en de Gambianen. Dankzij eensgezind optreden van Gambianen, allemaal te volgen via de sociale media, is deze overwinning er gekomen. Hopelijk pakt iedereen dit goed op, nu begint het pas.

Bakary heeft nu het plan opgevat om in 2017 wederom een bezoek af te leggen aan ons in Amsterdam. Maar nu voor zijn eigen rekening!

Heb ook de lagere school bezocht waar Muhammed, de broer van Bakary, stage loopt. Hij leert voor onderwijzer, is bijna klaar met zijn opleiding. Ik mocht een les bijwonen bij hem.
Hiernaast volgt hij ook een bouwkunde opleiding op het GTTI. Hij heeft veel mogelijkheden straks.

Timo, Tessa en ook ik werden behoorlijk ziek na 4 dagen. Mijn kinderen bleken griep te hebben, gelukkig geen malaria. En ik bleek, pas 2 maanden na thuiskomst, al die tijd spierreuma te hebben. Ben redelijk hersteld, zodat ik met mijn fietstocht naar Santiago de Compostela op 27 aug 2016 kan beginnen.




  • 22 Augustus 2016 - 10:21

    Eric:

    Goed werk!
    Eric

  • 22 Augustus 2016 - 12:42

    Piet Broekhuizen:

    Geweldig resultaat. Succes met het vervolg

  • 22 Augustus 2016 - 15:33

    Yankuba Jobe:

    Hele goed gedaan! Blijf maar door te gaan....

  • 23 Augustus 2016 - 18:19

    Jeannette:

    Tjé, Nic byzondere man ben je toch!
    Veel succes met alles wat je daar verder weer doet.

  • 23 Augustus 2016 - 20:30

    Ries Breek:

    Goed zo Nic,

    Respect voor je inzet.

    Het beste,

    Ries

  • 25 Augustus 2016 - 14:58

    Alex Leenders:

    Mooi dat terugkijken, Nic. Iets bijgedragen aan verloren gewaand Afrika. Opdat je veel troost en liefde mag ontvangen op je bedevaart.

  • 28 Augustus 2016 - 08:47

    Johnny Griët:

    Fanatisch werk. Weer een stukje verdere ontwikkeling voor de mensen in Gambia.

  • 05 Februari 2017 - 13:11

    Salieu Jammeh:

    Great that my name in mention in your blog..You are on the right path Mr Double Check,keep it up and hopefully we can do more things together in The Gambia by bike as far as Gambia has decided now..

    Best Regards
    Salieu........

  • 05 Februari 2017 - 13:21

    Salieu:

    I have seen some of the pictures and they recall my mind really...

    Good NIC..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nic

Beste vrienden, Ik vertrek op zondag 27 mei 2012 met de fiets van Amsterdam naar Istanbul. Dit is een droom, die ik nu waar wil maken. Ik volg de Rijn tot Mainz en dan naar Regensburg waar ik de Donau wil oppakken.Via Budapest, Beograd kom ik dan uiteindelijk bij Constanza aan de Zwarte Zee. Daar vandaan wil ik dan nog naar Istanbul, als ik genoeg tijd en energie over heb. Ik totaal is het meer dan 3000 km.

Actief sinds 14 Mei 2012
Verslag gelezen: 1378
Totaal aantal bezoekers 186433

Voorgaande reizen:

17 September 2017 - 01 December 2017

FIETSREIS van PAMPLONA naar GAMBIA

27 Augustus 2016 - 03 Oktober 2016

Fietsreis naar Santiago de Compostela

21 Februari 2015 - 07 Maart 2016

The GAMBIA

10 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Indonesië

13 Januari 2014 - 27 Januari 2014

Gambia en Bakary

04 Maart 2013 - 13 Maart 2013

Cape Argus Cycle Tour

08 Januari 2013 - 26 Januari 2013

SURINAME

27 Mei 2012 - 15 Juli 2012

Een droom om waar te maken.....

Landen bezocht: