Een bizarre expeditie - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu Een bizarre expeditie - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu

Een bizarre expeditie

Blijf op de hoogte en volg Nic

10 Januari 2014 | Gambia, Banjul

Zonder deze expeditie in febr. 2011 naar Guinee Bissau zou deze reis naar Gambia niet hebben bestaan. Met 3 vrienden, Younes, Annemoon en Douwe reden wij met onze camper vol met Ikea meubels naar Caio in Guinee Bissau. Het was even bizar als heel erg leuk, maar zeker niet zonder gevaar. Maar dat realiseerden wij ons gelukkig pas achteraf.

We hadden de opdracht van Tinkebell "Save the World" om in 3 weken, 14000 km heen en terug af te leggen en daar in Guinee Bissau de Ikea meubels op te bouwen en in een huis neer te zetten.

Zo gezegd en zo gedaan, het is helemaal gelukt en we hebben er heerlijke herinneringen aan. Onderweg in een hotel kwamen wij Bakary tegen, een jongeman die in dienst was van het hotel en voor de veiligheid moest zorgen.

Sindsdien ondersteun ik hem op zijn verzoek bij zijn ICT opleiding en nu dan bij zijn internetbedrijf.

Hij is in april 2013 bij ons in Amsterdam geweest, hij heeft ICT lessen gevolgd op mijn oude school, het ROC van Amsterdam, koninginnedag (of was het al koningsdag) meegevierd en Amsterdam uitgebreid bekeken, inclusief het net geopende Rijksmuseum en de Amsterdamse Wallen.

De ICT lessen werden gegeven door Jan Dolphijn, Jan is nu bezig om 40 computers van het ROCvA te laten vervoeren naar Gambia. Daarvan zijn er 15 bestemd voor het internetcafé van Bakary en de overige voor een basisschool.

Op de terugweg hebben we in Mansa Konko een technische school bezocht die door o.a. studenten en docenten van technische opleidingen van het ROC van Amsterdam is gebouwd. Zie: www.mansakonko.nl

Zie verder foto's van deze reis.
Nu dan voor 2 weken naar Gambia. Ik ga daar Bakary, zijn familie, zijn vrienden, scholen en zonne-energie bedrijven bezoeken. En natuurlijk genieten van de mooie natuur, de Gambia rivier, de mooie stranden, de Mangrovebossen, de prachtige vogels en andere dieren.

A.s. maandag, 13 januari 2014 vertrek ik.

• 10 Januari 2014 - 21:15

Terri:

Ohhhhhh, dit wordt leuk, joh! Vind te gek ten eerste dat je naar Gambia gaat/Bakary weer bezoekt, maar vooral ten tweede dat je het met ons meedeelt. "Happy trails to you!" zoals de cowboys uit mijn kindertijd zeiden...

• 10 Januari 2014 - 21:50

Yankuba Jobe:

Leuk photo's!!

• 11 Januari 2014 - 13:01

Maria:

Veel plezier in Gambia en succes met je project! Groetjes aan Bakary!

• 11 Januari 2014 - 19:26

Thomas Kos:

Weer een spannende reis, wij zijn stront jaloers
    Nic we gaan je volgen! Veel succes.
    Gr. Thomas

• 13 Januari 2014 - 09:11

Ger Schep:

Zo ik vandaag weer achter mijn bureautje en jij op weg naar Gambia. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat op de school. ed foto's trouwens
    Ger

• 13 Januari 2014 - 13:09

Farid:

hoi Nic,
    Wat leuk man!

Ik was trouwens vorige week in de buurt :-)

Ik heb een rondreis in Kenia gemaakt.

Groetjes,
    Farid

• 13 Januari 2014 - 15:58

Marloes:

Hallo Nic,

wat ben je weer met mooie dingen bezig! super hoor!
    Nicole en ik zijn ook naar gambia geweest, bezoek binnenland bij het chimpanseereservaat is echt de moeite waard! prachtig.
    veel succes met deze reis en genit!
    Groeten Marloes

• 16 Januari 2014 - 09:49

Bas:

Hoi Nic,

Zoals je al op facebook heb kunnen lezen, zijn wij heelhuids teruggekomen. Vooral om jouw verslag van de reis te volgen. Ook zal ik proberen jouw trip op de landkaart te volgen. Een goed begin maak je al door de fiets te pakken. En wat het weer betreft, dat ziet er goed uit.

• 19 Januari 2014 - 13:40

Alex:

Dag Nic,

nu ik dit schrijf zit je allang weer op je post (!). Spannend zo over de wereld te zwerven tussen vijandelijke tribes en opstandige burgers.
    Ik zal je proberen te volgen... en je af en toe wijze raad te geven!

Groet,

Alex

Verslag uit: Gambia, Banjul

Gambia en Bakary

Binnenkort vertrek ik voor 2 weken naar Gambia, of zoals de mensen daar zeggen The Gambia. Daar zal ik Bakary, zijn family en vrienden bezoeken. Ik heb hem ontmoet tijdens mijn camperreis met 3 andere reizigers naar Gambia en Guinee Bissau in februari 2011. In 3 weken reden wij de 14000km heen en terug. Via Spanje, Straat van Gibraltar over, Marokko, Westelijke Sahara, Mauritanië, Senegal, Gambia, Senegal en als eindpunt Caio in Guinee Bissau. Het was een fantastische ervaring. Ik zal enkele foto's toevoegen. In een hotel in Banjul, Gambia werkte Bakary als security man. Sindsdien ondersteun ik hem bij zijn ICT studie en nu bij zijn internetbedrijf. Hij is in april 2013 een paar weken bij ons in Amsterdam geweest, lessen ICT op mijn oude school, het ROC van Amsterdam gevolgd, koninginnedag meegevierd en Amsterdam uitgebreid bekeken.

Nu ga ik dan voor de eerste keer weer terug om ook kennis te maken met zijn school, Lasting Solutions, zijn internetbedrijf en om andere scholen en zonne-energiebedrijven te bezoeken. De technische school, GTTI in Mansa Konko, waar een gebouw is neergezet door studenten en docenten van het ROC van Amsterdam in samenwerking met locale mensen en een bouwondernemer uit Nederland, zal ik ook bezoeken.

Verder zal ik daar gaan fietsen en genieten van de natuur, prachtige stranden, veel vogels, mangrovebossen en de mooie Gambiarivier.