Heerlijk Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu Heerlijk Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Nic van der Riet - WaarBenJij.nu

Heerlijk Suriname

Blijf op de hoogte en volg Nic

18 Januari 2013 | Suriname, Paramaribo

Sinds 8 januari ben ik hier, in het altijd warme en relaxed Su. Nu dan een wat langere tijd met alleen maar leuke ontmoetingen met mijn oude vrienden, uit de tijd toen ik er elke 2 jaar kwam voor mijn werk. Ik bezocht scholen en bedrijven voor leerlingen van mijn MBO school. Dan had ik nauwelijks tijd om interessante plaatsen en zeker niet het binnenland te bezoeken.

Het is hier voor mij altijd alsof ik nooit weggeweest ben. Iedereen is super aardig en vind het jammer dat ik niet vaker terugkom. Het was nu ruim 4 jaar geleden. Ik logeer nu dan ook bij mensen die ik de afgelopen jaren heb leren kennen. Bij Marlon (onderdirecteur IMEAO) en Veronica en bij Jane (directeur IMEAO) en Romeo en hun kinderen Jurven en Stephanie. Van Bienvenida (voormalig stagecoordinator IMEAO) en Jerrel en hun 3 kinderen, Jebienne, Tuanique en Keyonn kan ik een fiets lenen voor de hele periode. Bienvenida is momenteel ondernemer. Ze verkoopt persoonlijk en via haar website (www.bienvenida4health.organogold.com) gezonde koffie, thee, mocca, hotchocolat en andere producten, waarin er 100% gecertificeerde biologisch organische ganoderma lucidum ( paddestoel) wordt verwerkt.
Jerrel is directeur eigenaar van Locksmith GSM Services NV (sales@locksmith.sr).

Een ding is me wel duidelijk geworden, je kunt hier wel fietsen, altijd nog het prettigste vervoermiddel, waarbij je alles ziet en gemakkelijk mensen kunt ontmoeten, maar met deze voortdurende hitte (29 graden) kun je dat beter niet te lang doen. Nu gaat dat nog redelijk goed, het is de kleine regentijd, waardoor het regelmatig regent, net niet te veel, de temperatuur soms daalt en er een windje is.

Toch 2 fietstochten ondernomen: de eerste naar Domburg, White Beach en Paranam en weer terug naar Paramaribo, zo'n 70 km. Gelukkig onderweg een fikse regenbui gehad, moest zelfs schuilen, de temperatuur daalde flink en na de regenbui bleef het bewolkt. In Domburg, met uitzicht op de Suriname rivier heerlijk gegeten bij een warung, javaans eethuisje.
De tweede tocht was naar Leonsberg, waar ik een foto wilde maken van de residentie van Bouterse. Dat was absoluut niet de bedoeling, werd mij te verstaan gegeven door de dienstdoende soldaat. Dan maar verder met de boot over de Suriname rivier naar Voorburg. Marienburg, de voormalige suikerfabriek bezocht. Hier werd suiker, rum en melasse gemaakt. In 1986 is de fabriek gesloten. Nu is Suriname afhankelijk van de invoer van suiker, dat geldt ook voor koffie en cacao. Op de plantages werden deze producten in de 18de eeuw met behulp van heel veel slaven verbouwd. Er zijn voorbereidingen om in 2014 weer een suikerfabriek te starten in Commewijne.
Na Marienburg weer teruggefietst via Voorburg naar Meerzorg om daar over de hoge Bosjesbrug weer in Paramaribo uit te komen.

Met veel mensen gesproken over de ontwikkelingen hier. Over het algemeen is men positief gestemd, er zijn door deze regering verschillende maatregelen genomen waardoor het leven voor velen gemakkelijker is geworden. Een voordeel is dat de wereldhandelsprijzen voor goud en olie zijn gestegen. Suriname is voor het grootste deel van zijn inkomsten afhankelijk van zijn natuurlijke hulpbronnen, zoals bauxiet, hout, olie en goud. Olie is de enige grondsstof, bedrijf "Staatsolie", die volledig ten goede van het land komt. Alle andere grondstoffen worden door buitenlandse ondernemingen gedolven/verwerkt, met als gevolg dat een groot deel van de opbrengsten het land uitgaat. De overheid is nu wel bezig om dat meer onder controle te krijgen, een eigen goudmijn te starten en door de illegale gouddelving door met name Brazilanen te bestrijden. Meer belasting heffen en betere contracten maken met buitenlandse bedrijven zijn ook maatregelen die genomen worden.

Andere maatregelen die genomen zijn: de AOV (oudedagsvoorziening) is van 275 SRD verhoogd naar 525 SRD per maand. ( In euro's nog erg weinig, koers 1 euro is 4,30 SRD). Ouders hoeven voor hun kinderen geen schoolgeld meer te betalen. De kinderbijslag is van 3 SRD per maand per kind verhoogd naar 30 SRD. De sociale woningbouw is uitgebreid, er zijn de afgelopen 2 jaar 1800 woningen gebouwd, tegenover 500 in de jaren daarvoor. Het plan is om er 18000 neer te zetten in deze regeerperiode (tot 2015). Sociale woningbouw wil zeggen dat mensen met een maandinkomen van 1500 SRD een huis kunnen kopen van 70.000 SRD met een hypotheek van 5%. (normaal is nu de rente 10 - 12 %).
Ik heb zo'n woning bezocht, huiskamer/keuken, 2 slaapkamers en badkamer. Dominique is er met haar 2 kinderen erg tevreden over.
De prijzen zijn het afgelopen jaar iets gestegen, de lonen zijn ook enigszins verhoogd. In 2011 was er nog een inflatie van 8%.
Zo zijn er meer voorzieningen gekomen, o.a. naschoolse opvang en worden de bijzondere (RK en EBG) scholen gewoon betaald net zoals de openbare scholen. Dit was voor sept 2012 niet zo.

Bouterse kon aan de macht komen dankzij veel stemmen van jonge mensen, die geen of weing boodschap hebben aan de decembermoorden (op 8 dec 1982 werden door militairen 15 mensen vermoord, is (nog) niet voor de rechtbank gekomen.) Velen die ik gesproken hebben zijn het gedoe en de armoede zat en willen vooruitgang. Veel ouderen zijn ook redelijk tevreden over de economische verbetering, maar willen wel dat de rechtzaak doorgaat. Iets wat steeds moeilijker gaat worden, recent door de aanname van de amnestiewet.
Veel Nederlandse Surinamers hebben echter geen goed woord over voor Bouterse en de economische maatregelen die deze regering neemt. Zo blijft het een verdeeld land, niet in de laatste plaats door de corruptie en vriendjespolitiek bij de uitgifte van grond en grote houtconcessies.

Met Marlon en Veronica naar Moengo en Albina gereden over de mooi geasfalteerde weg. Hij is bijna helemaal klaar, in 2012 is er hard aan gewerkt. In Moengo hebben we het Contemporary Art Museum bezocht, waar Marcel Pinas een tentoonstelling heeft. Hij is de lokale kunstenaar met bekendheid in het hele land en ver daarbuiten. Hij laat kunst zien waarin de geschiedenis en hedendaagse cultuur aan de orde komt. Een ervan is "De tijd dringt....", waarin hij doodshoofden met klokken afbeeldt. Het laat de voor het milieu en de mensen zeer ongezonde goudwinning zien met behulp van kwik. Op deze manier gebeurt de goudwinning al meer dan 20 jaar, met als gevolg dat het grondwater en de vissen kwik bevatten met grote gevolgen voor de mensen die hier leven en de vis eten.
Albina, meer naar het oosten aan de Marowijnerivier was eens een bloeiende goudzoekers- en vakantieplaats. Nu is het slechts de opstapplaats om met de boot naar Frans-Guyana te gaan. Veel Frans-Guyanesen komen hier goedkoop inkopen doen. Zij zijn een deel van Frankrijk, hebben de euro en zijn dus duur voor de omliggende landen. Onderweg zijn we gestopt bij het monument van Moiwana. Hier zijn in 1986 tijdens de binnenlandse oorlog 38 mensen (waaronder veel kinderen) door het nationale leger van Suriname vermoord.

Afgelopen dagen heb ik het Marrondorp Jaw Jaw in het binnenland bezocht. Over een goed geasfalteerde weg van Paramaribo naar Atjoni. Rehana, van Rehana's Tours (www.rehanatours.com) begeleidde mij. Ik was de enige die aan deze trip mee deed. Na ruim een half uur varen met een snelle boot kwamen we aan in het dorp. Er is een eigen basisschool, 180 kinderen, kleuterschool en voorschoolse opvang. De kapitein is er de baas. Regelmatig worden er vergaderingen gehouden, de Basya (assistent van de kapitiein) helpt bij de voorbereidingen. Boven de kapitein staat de Granman, hij bestuurt meerdere dorpen in de regio. Zijn huis staat in een ander dorp. Veel mannen werken buiten het dorp: in de goudwinning of in Paramaribo. De vrouwen blijven in het dorp, mannen mogen 7 vrouwen hebben, vrouwen maar 1 man. (hoe verzinnen ze het....) We spraken een paar mannen, hadden toch maar 1 vrouw, waarschijnlijk is het langzamerhand aan het veranderen. Vrouwen moeten zich elke ochtend en middag met speciale kruiden en heet water wassen. Doen ze dit niet dan kan hun man hen verstoten. Het meeste wat ze eten verbouwen ze bij of in het dorp. Geen elektriciteit, water uit de rivier om te wassen en regenwater om te drinken. (Wij ook deze 2 dagen)

Tot zover,
Morgen een dagtocht naar plantage Alliance en een boottocht op de Warappakreek en volgende week maandag tot vrijdag naar Palumeu om de Indianen te bezoeken, in een korjaal de rivier op te varen en Poti Hill te beklimmen. Op facebook zijn al veel foto's te zien, hier zal ik ze binnenkort ook laten zien.

  • 18 Januari 2013 - 23:54

    Ans Van De Scheur:

    Hoi Nic, wat leuk om te lezen over jouw ervaringen in Suriname. Veel komt me vertrouwd voor, maar jij fietst veel beter en dus verder dan ik. Over een maand ben ik er ook. Ik logeer in Domburg en bezoek van daaruit vrienden en projecten. Lijkt me leuk om na thuiskomst samen uit te wisselen. Hoe lang blijf jij nog? Hartelijke groet en misschien tot ziens daar, lekker in de warmte. Ans (van Dwars door de Buurt)

  • 19 Januari 2013 - 02:00

    Bakary:

    hi nic how are you there,hope you are enjoying the weather there and vacation,wis you good health.

  • 19 Januari 2013 - 12:42

    Ans Van De Scheur:

    Hoi Nic, in ons gesprek voor Dwars kwam de naam van mijn vriend Berry Vrede ter sprake. Jullie werkten beiden bij ROC Zuidoost. Hij is geremigreerd en woont in Boxel. Mocht je hem willen opzoeken, stuur mij dan even een prive-mail voor zijn adresgegevens. Nog veel plezier, Ans

  • 19 Januari 2013 - 15:25

    Thomas Kos:

    Hi Nic, mooi verhaal over Suriname maar 7 vrouwen is wel erg veel. Ik sprak een Marron en die had het maar over 3 vrouwen. Misschien was die niet zo rijk. Naar Palumeu lijkt me geweldig en vandaaruit wandelingen maken lijkt me erg interessant. Bewreid het goed voor en geniet ervan en neem wat kauwgum mee voor de gaatjes in de oude korjaals.
    Gr. Thomas

  • 20 Januari 2013 - 10:30

    Maria:

    Hoi Nic,

    Héél leuk, dat je dit uitgebreide verslag hebt geplaatst.Nu kunnen we een beetje meekijken, wat je zoal uitspookt in Suriname. Nog een kaartje met de plaatsen erbij, zodat we precies zien waar je bent, en het is perfect! Volgens mij heeft de zoon van Douterse, Dino, een eigen goudmijn in het binnenland. Daarom is het niet makkelijk voor vader Deis, wantoestanden aan te pakken in de goudhandel. Gek, dat je de enig bent, die naar het binnenland reist, ik dacht dat er heel veel toerisme was in Suriname!

    Nou, iedereen, die geïnteresseerd is in Suriname, wil ik bij deze oproepen te komen naar Reisboekhandel Evenaar in Amsterdam: op donderdag 31 januari om 17.30 is er een lezing met Ivo Evers over zijn boek 'Bouterse aan de macht'! Het gaat over de jaren 2010-2012, de verkiezingsstrijd en alle perikelen daaromheen. Het is een vlot geschreven, spannend verhaal met veel details. Dus als je geen tijd hebt om lijfelijk in Suri te zijn, ben je er toch bij het lezen van dit boek!

    De toegang is gratis, wellicht is er zelfs een glaasje Parbobier. Zie www.evenaar.net. En Nic is dan terug en ook aanwezig, kan je Ivo en hem bestoken met vragen.

    Geniet nog van je tijd in Suriname, Nic en laat ons vooral meegenieten van je verhalen!
    Groetjes

  • 20 Januari 2013 - 14:59

    Annemoon:

    Hoi Nic!

    Nu alweer op avontuur? Het houdt niet op!
    Ik hoop dat ik als pensionada ook zo op avontuur kan :-)

    Veel plezier en liefs,

    Annemoon


  • 21 Januari 2013 - 12:41

    Martijn Visser:

    Hoi Nic ,

    Ja leuk om je uitgebreide reisverslag te lezen ,
    veel plezier en hou je goed ,

    martijn

  • 21 Januari 2013 - 17:22

    Bakary:

    am really enjoying all you have been writting is so intresting to me,thanks for you good and wounderful writing.

  • 26 Januari 2013 - 18:24

    Bienvenida:

    Beste Nic

    Heel interessant en ontspannen allemaal, moet ik zelf ook eens gaan doen.
    Ik wens je een heel goede reis terug,

    Veel lieve groeten,
    Bienvenida

  • 28 Januari 2013 - 22:42

    Eric:

    Hi Nic,
    Je vermaakt je.
    Da's belangrijkste.
    Volg je op afstand, ben ff niet in staat accuraat van respons te dienen met 2 belangrijke deadlines in zicht.
    Heb behouden vaart terug.
    dAN SPREKEN WE ELKAAR MET EEN BORREL, NOG TE GOED VAN BEGIN DIT JAAR.
    Eric

  • 13 Februari 2013 - 16:46

    Joost:

    Eindelijk gekeken! Mooie reis en wat grappig al die nederlandse plaatsnamen. Dat wist ik niet van Suriname.

  • 24 Februari 2013 - 20:08

    Mariska:

    heey nic, wat een mooi verhaal, een echte belevenis. Leuk dat je veel dingen hebt bezocht en leuke mensen hebt ontmoet. Groetjes mariska

  • 23 Maart 2013 - 19:28

    Shiva :

    Wat een leuke reis heb je gemaakt naar Suriname.
    Het laat mij steeds meer zin krijgen om daar naar toe te gaan!
    Tot gauw weer !
    groeten

  • 16 Oktober 2013 - 10:41

    Kim:

    Hoi Nic, t een mooi en herkenbaar verhaal...
    Als dit zo lees wil ik alleen maar terug om meer te zien en meer mensen te ontmoeten...
    Mijn ervaring tot nu toe is slechts een tipje van de sluier van wat het land te bieden heeft.
    Lijkt me echt fantastisch!

    TOP!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nic

Beste vrienden, Ik vertrek op zondag 27 mei 2012 met de fiets van Amsterdam naar Istanbul. Dit is een droom, die ik nu waar wil maken. Ik volg de Rijn tot Mainz en dan naar Regensburg waar ik de Donau wil oppakken.Via Budapest, Beograd kom ik dan uiteindelijk bij Constanza aan de Zwarte Zee. Daar vandaan wil ik dan nog naar Istanbul, als ik genoeg tijd en energie over heb. Ik totaal is het meer dan 3000 km.

Actief sinds 14 Mei 2012
Verslag gelezen: 2796
Totaal aantal bezoekers 186589

Voorgaande reizen:

17 September 2017 - 01 December 2017

FIETSREIS van PAMPLONA naar GAMBIA

27 Augustus 2016 - 03 Oktober 2016

Fietsreis naar Santiago de Compostela

21 Februari 2015 - 07 Maart 2016

The GAMBIA

10 Juli 2014 - 24 Augustus 2014

Indonesië

13 Januari 2014 - 27 Januari 2014

Gambia en Bakary

04 Maart 2013 - 13 Maart 2013

Cape Argus Cycle Tour

08 Januari 2013 - 26 Januari 2013

SURINAME

27 Mei 2012 - 15 Juli 2012

Een droom om waar te maken.....

Landen bezocht: